, ,
29. Červen. 2010

Environmentální výchova se rozšířila o ekologii dopravy a ekologii měst

PRAHA – Iniciativa Auto*Mat dokončila přípravu vzdělávacího programu o ekologii dopravy a životním prostředí obyvatel měst (1). Během ročního projektu vytvořila a otestovala výukový program a proškolila 90 pedagogů. V příštích dvou letech program rozšíří mezi žáky a studenty do měst s více jak 50 tisíci obyvateli po celé ČR.

Životní prostředí obyvatel velkých českých měst je jednou z největších výzev současnosti. Ve městech s více jak 50 tisíc obyvateli žije přibližně 3, 5 milionu obyvatel. Životní prostředí a zdraví statisíců lidí je však vystaveno nadměrné zátěži z motorové dopravy. V Praze trpí například nadměrným hlukem podle strategického mapování 119 471 obyvatel, což činí 12,9% obyvatel metropole (2). Další statisíce lidí trpí znečištěním ovzduší. Zábor a nefunkčnost veřejných prostranství postižených nadměrnou motorizací způsobuje ekonomické škody a devalvaci sociálního života. Jak ukázal výzkum mezi žáky základních škol, nadměrná motorizace vede lidi až k fyzické pasivitě (3).

„Jedinou cestou k řešení je přiznat si skutečnou příčinu zátěže našich měst. A tou je nadměrná automobilizace dopravy. Obchvaty a okruhy pomůžou pouze tehdy, když nepřivádějí další auta do města. Problém je, že velká města jsou hlavním zdrojem i cílem cest motoristů. V takovém případě další silnice životu ve městě nepomůžou, spíše naopak někde můžou situaci i zhoršit“, shrnuje současné klamné naděje řady měst Michal Křivohlávek, odborník na udržitelnou dopravu z iniciativy Auto*Mat.

Podobnou situací prošla řada v minulých desetiletích města na západ od našich hranic. Původní reakce politiků a inženýrů byla totožná: pro mnoho aut musíme postavit mnoho silnic a parkovišť. Avšak po několika desetiletích vysokých investic z veřejných rozpočtů se podmínky pro život ve městě stále zhoršovaly. Tehdy došlo k vytvoření takzvaného principu udržitelné dopravy. Jednoduše se dá shrnout jako metoda cukru a biče. Plošné dopravní zklidňování sice omezí motoristy v pohybu autem, navrch ale dostane kvalitní veřejná doprava a cyklistická infrastruktura. Výsledné příjemné ulice pro život si pak užívají všichni obyvatelé. Potvrzením životaschopnosti tohoto principu je stále větší podpora zklidňování motorové dopravy ve městech na Západě a rapidní rozvoj městské cyklistiky.

Cesta ke kvalitním městům vede skrze důsledné vzdělávání a osvětu. Obyvatelé musí pochopit, že částečné omezení na jedné straně se jim mnohonásobně vrátí v příjemném prostředí pro každodenní život. Proto iniciativa Auto*Mat vypracovala vzdělávací program pro mladou generaci. „Efektivní vzdělávání začíná od žáků základních škol. U dětí se vztah k prostředí teprve vytváří a nebojí se přímého kontaktu s okolím. To je příležitost i hrozba zároveň, mladou generaci můžeme totiž formovat v aktivní a samostatné jedince nebo také pasivní lidi, kteří se budou bát pohybu v prostředí“, říká Jana Pírková, didaktička metodiky. Žáci se nejen naučí o dopadech dopravy na jejich zdraví a prostředí, ale také prakticky poznají dopravu v okolí škol a vyzkouší hromadnou dojížďku na jízdních kolech.

PŘÍLOHY:

1) Vzděláváním k udržitelné dopravě

Efektivní vzdělávání a komunikace má sílu vyřešit mnoho problémů. Auto*Mat realizuje projekt „Vzděláváním k udržitelné dopravě“, jehož součástí je výukový program, který poskytuje školám a výukovým institucím různorodé a diferencované nástroje pro předávání znalostí z oblasti ekologické dopravy. Ty jsou uzpůsobené podle věku a potřeb dětí.

Výukový program je rozdělen do tří částí a může být začleněn do standardní výuky či použit v rámci projektové výuky. Aktivity jsou určeny pro žáky a žačky prvního a druhého stupně základních škol a pro studenty středních škol. V rámci modelů výchovy volně inspirovanými zahraničními metodikami se učí rozlišovat jednotlivé formy dopravy, popsat jejich silné a slabé stránky z hlediska uživatelů i prostředí. Dále se interaktivní formou naučí rozumět vlivu jednotlivých druhů dopravy na životní prostředí. Budou také umět relevantní informace vyhledávat a dále s nimi pracovat.

Pilotní realizace výukového programu proběhla na třech školách v Děčíně, Mostě a v Chomutově, kde žactvo a pedagogové či pedagožky vytvořený program testovali. Na každé zapojené škole pak projekt vyvrcholil uspořádáním školního Dne bez aut, kdy žáci a žačky představili výsledky výuky. Součástí Dne bez aut byla také organizovaná dojížďka dětí do školy na kole a promítání filmu s dopravně-ekologickou tématikou.

Celý projekt vyvrcholil školením učitelů a učitelek a školením koordinátorů a koordinátorek environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Bylo vytvořeno interaktivní DVD obsahující jak samotný program, tak i přehledné informace o metodách vzdělávání o ekologické dopravě v jiných zemích a odkazy na užitečné webové stránky k dané problematice. Toto DVD zdarma získalo 500 škol po celé republice.
V další fázi je plánováno zapojení dalších stovek škol v České republice do projektu a dlouhodobé začlenění vzdělávacího programu do výuky nebo do pravidelných aktivit na některých z nich. Ve spolupráci s místními úřady školy také učiní trvalá opatření v podobě zlepšení dopravní situace školy, podporou dojížďky na kolech a další.

Více o vzdělávacím projektu: http://www.auto-mat.cz/aktivity/vzdelavani/

2) Analýza výsledků strategických hlukových map pořízených Ministerstvem zdravotnictví

http://hluk.eps.cz/files/strategicke-hlukove-mapy.doc

3) Výzkum vztahu mezi způsobem dopravy a fyzickou aktivitou žáků základních škol

http://www.auto-mat.cz/2010/06/pesi-cesty-do-skoly-rozviji-aktivni-zivotni-styl/#more-3536

Pozvánky

viden02
Seminář: Aktualizovaná TP 179
30.05. | 17:00-19:00
Odborný seminář Cyklisté sobě
Technické podmínky 179 jsou hlavním doporučujícím vodítkem pro dobrý návrh cyklotras. Na jaře 2017 bude schválena jejich aktualizace, která by měla výrazně usnadnit zřizování kvalitních cykloopatření, včetně například vyjasnění pravidel pro zřizování cykloobousměrek. TP 179 představí autor aktualizace, Ing. Arch. Tomáš Cach. Seminář je vhodný zejména pro projektanty a specialisty vyjadřující se k projektům cykloopatření.
2046