07. Říjen. 2013

Polemika k Nábřeží žije!

V poslední době se objevilo několik ostře nesouhlasných názorů proti iniciativě Nábřeží žije od představitelů stran, které se hodlají dostat do Parlamentu. Ozvali se zvlášť kandidáti ODS.

Nápad o víkendech experimentálně uzavřít pražské Smetanovo nábřeží automobilové dopravě a udělat z něj živou pěší zónu, se jim ani trochu nelíbí. O smyslu celé akce mají totiž dost jasno. Po vzoru konspiračních teoretiků tvrdí, že cílem je instalace tržiště na lukrativním místě a výhledově okrádání státu, protože za stánky se neplatí žádný poplatek.

Je příznačné, že jim uniklo to hlavní: totiž neúnosná tranzitní doprava vedená přes centrum města. To má obrovskou kulturně-historickou hodnotu, takže v něm nelze jen tak bourat domy a rozšiřovat silnice. Ty ale zároveň mají sloužit řidičům jako průjezdné trasy městem. Spokojen pak není nikdo: ani obyvatelé a turisté vystresování z hluku a nekonečných kolon, ani řidiči – vystresovaní vlastně z toho samého.

Celý problém je jednoduchý. Základním pravidlem každého z nás, když sedíme za volantem, je projet z bodu A do bodu B co nejkratší možnou cestou. A protože se takhle chováme všichni, chce přes centrum projet každý. Proto jsou v pracovní dny ucpány obě povltavské trasy – Smetanovo nábřeží i Malá Strana.

Základní pravidlo odpovědného politika proto zní: Chci-li vyřešit neúnosnou dopravní zátěž místa, které má zároveň jedinečnou architektonickou hodnotu, musím v místě maximálně podpořit využití prostorově výhodnějších forem dopravy a zbytek odklonit tam, kudy vede kapacitnější trasa. V případě centra Prahy se nabízí podpora kombinace veřejné dopravy, chůze a cyklodopravy, vhodnější alternativy pro průjezd městem s autem skýtá nedaleký Strahovský tunel (od jara doplněný o Blanku) a z druhé strany rovněž blízká magistrála. Tohle jednoduché řešení vychází ze zkušenosti stovek evropských měst.

Z evropské zkušenosti čerpá i způsob jeho prezentace. Dopravní změna se na zkoušku uvede v život, doplní se informacemi pro širokou veřejnost, kulturními akcemi a nakonec i těmi stánky. Je to ta nejúčinnější metoda, jak do debaty o problému tranzitní dopravy přes centrum zapojit co nejvíce lidí.

Co nám ale o tomto problému sdělují straničtí lídři ODS a další politici, kteří by ho měli řešit? Nic. Jakoby pro ně neexistoval.

Místo toho nám halasně sdělují, že Malá Strana dopravou trpí (to je novinka!) a že na Smetanově nábřeží kdosi skrytě prosazuje tržiště (to je zase nesmysl – byť si nelze nevzpomenout na to, že neregulovaný business v pražských ulicích dnes vzkvétá zejména díky dvacetileté péči ODS.)
Jaká je vlastně role politiků ve veřejné debatě? Političtí kandidáti se ucházejí o podíl na moci. Je tedy na místě od nich očekávat víc, než cosi, co připomíná běžné tlachy u piva. Mají předložit návrh řešení, odpověď na otázku „co s tím?“.

Poslanečtí kandidáti Jaroslava Janderová, David Damaška (oba ODS) či Damir Špoljarič (Svobodní) z této role úplně vypadli. Buď jen lacino zneužívají vlnu mediálního zájmu kolem iniciativy Nábřeží žije, nebo tajně doufají, že se jich na řešení problému my, jejich potenciální voliči, vůbec ptát nebudeme. Obojí je ale na politiky dost málo.

Jakub Stránský
statutární zástupce iniciativy Auto*Mat, která spolupořádá Nábřeží žije

Vyšlo na http://pokus.blog.idnes.cz/c/364873/Nabrezi-zije-polemika.html

Pozvánky

viden02
Seminář: Aktualizovaná TP 179
27.06. | 17:00-19:00
Odborný seminář Cyklisté sobě
Technické podmínky 179 jsou hlavním doporučujícím vodítkem pro dobrý návrh cyklotras. Nové znění platí po řadě odkladů (které ovlivnily i termín tohoto semináře) od 1.6. TP 179 představí autor aktualizace, Ing. Arch. Tomáš Cach. Seminář je vhodný zejména pro projektanty a specialisty vyjadřující se k projektům cykloopatření.Žádáme zájemce o účast na semináři, aby svůj zájem potvrdili na adrese vratislav.filler@auto-mat.cz .
2046