Autobusy do Blanky

Tunel Blanka se nejčastěji skloňuje v souvislosti s auty. Nemohla by ji ale využít i MHD?

Případná autobusová linka vedoucí Blankou by např. dokázala zkrátit jízdní dobu z Kobylis na Hradčanskou asi o deset minut. Podle informací Auto*Matu (a reakce primátora Hudečka na interpelaci založenou na tomto článku) město o autobusové lince vedoucí Blankou sice uvažuje, ale až po skončení několikaměsíčního zkušebního provozu tunelu. To je ale chyba.

Důležité je, aby autobusy jezdily Blankou hned od jejího otevření. Pokud se tak nestane, může tím utrpět celá veřejná doprava na severu města. Lidé po několika měsících už budou hůře přesedat z auta do autobusu. Aby měla Blanka smysl, musí být od začátku chápána i jako stavba zlepšující veřejnou dopravu (1), říká Vratislav Filler z Auto*Matu a dodává: „Fakt, že rychlé linky vedené po kapacitních komunikacích jsou u cestujících oblíbené, ukazuje například úspěch linky 125 (na Jižní Spojce), u které se několikrát snižoval interval“. 

Proti zřízení zkušební linky stojí argument, že se tunel během svého zkušebního provozu bude čas od času zavírat. To ale je trochu zvláštní důvod. Jestliže se zkouší tunel pro auta, proč by se zároveň nemělo vyzkoušet, jak bude snášet provoz veřejné dopravy, pokud je také v plánu?

Bude-li zkušební autobusová linka krátká (třeba jen Kobylisy – Dejvická), nebudou se na ní přenášet zpoždění a cestující na nástupních zastávkách bude možné snadno informovat o kolonách či dočasných uzavírkách tunelu. Stejné informace budeme mít k dispozici jako řidiči v autě, technicky tedy nic nebrání přenášet je i na autobusovou zastávku.

Autem budete moci díky Blance dojet z Kobylis na Dejvickou za 15 minut. MHD by neměla být pomalejší variantou  zvlášť, když pro to není důvod, říká Vratislav Filler.

Až zkušební provoz skončí, může se zavést definitivní linka podle návrhu ROPIDu (Regionální organizátor pražské integrované dopravy).

Kdyby se zavedení autobusu odkládalo, hrozí veřejné dopravě v Praze následující rizika:

  • Část lidí, kteří dnes jezdí metrem, přesedne do aut a jen stěží budou motivováni přesednout po třech měsících do autobusu.
  • Bez solidní nabídky veřejné dopravy poklesne zájem o veřejnou dopravu na celém severu Prahy.
  • V místech navazujících na tunel se kapacita komunikací vyčerpá do té míry, že dodatečné zavedení autobusové linky bude daleko obtížnější.

Přílohy:

(1) Tunel Blanka je příležitostí i pro veřejnou dopravu:

  • Zřízení autobusové linky tunelem by zkrátilo spojení Kobylis a Dejvic veřejnou dopravou zhruba o deset minut.
  • Díky Trojskému mostu se zkrátí trasa autobusů z Troji na metro Nádraží Holešovice o více než půl kilometru.
  • V případě, že by se povedlo využít Blanku jako obchvat centra, by na Malé Straně bylo možné zkrátit jízdní dobu o 1 – 2 minuty a odstranit jeden z posledních zdrojů zpožďování tramvají na linkách 12, 20 a 22.
  • Podobně by se dala zlepšit pravidelnost na Smetanově nábřeží (linky 17 a 18).

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře