07. Září. 2015

Jen otevřít Blanku nestačí

Praha Rizikem zprovoznění tunelu Blanka jsou zanedbaná doprovodná opatření, tedy reorganizace povrchové dopravy. Městské části požadují desítky opatření, jež by v součinnosti s Blankou zklidnily provoz v ulicích a zabránily opětovnému nárůstu dopravy. Opatření připravených k realizaci je ale výrazně méně než by bylo potřeba.

„Nechceme-li, aby se Praha s novou dopravní kapacitou doslova zavalila auty, je souběžná větší regulace dopravy nutná z důvodu předběžné opatrnosti. Od nefunkční regulace se dá vždycky ustoupit, naopak, když si někam pustíte moc aut, už jen velmi těžko je budete odtud dostávat pryč. Karmelitská a Smetanovo nábřeží jsou toho dlouhodobě smutným příkladem,“ říká Vratislav Filler, dopravní expert a člen sdružení Auto*Mat, které se snaží zlepšovat pražský veřejný prostor už deset let. 

am tz

Pokud chce Praha skutečně zklidnit centrum, což je smyslem Blanky, měla by učinit následující tři kroky:

Ihned po zprovoznění tunelu odklonit z centra tranzitní automobilovou dopravu (bez dopadu na  rezidenty). Tranzit, který v tuto chvíli ulicím Malé Strany a Starého Města vůbec nic nepřináší, bude mít dostatek volného prostoru v tunelech Městského okruhu (Strahovském a v Blance). Maximum tranzitu je třeba dostat z centra ihned – především proto, aby se do Blanky kapacity nepřesunula nově vzniknuvší doprava z vnějších částí města na úkor dopravy stávající.

Druhým zásadním krokem je v co nejkratším čase po zprovoznění tunelu realizovat alespoň pokusné zklidnění některých ulic na dotčených městských částech.

„K dočasnému zklidnění ulic pomůžou např. mobilní opatření a přemalování (například přechody, parkování, cyklopruhy), díky čemuž by v případě negativních efektů byla tato opatření snadno odstranitelná. Přesně tak to udělali například v New Yorku při zklidňování Times Square. Nemůžeme roky čekat na stavební úpravy, protože chování řidičů se změní již pár dnů po zprovoznění tunelu,“ doplňuje Marek Bělor, další člen Auto*Matu.

Druhý krok je nutný proto, aby poloprázdné ulice řidiči nevyužili k novým cestám, které dosud vykonávají MHD či vůbec. Jedná se o efekt tzv. dopravní indukce (nová kapacita láká další auta ze širšího okolí), který se už v Praze při otevírání nových komunikací v minulosti výrazně projevil.

Za třetí je nutné v dlouhodobém horizontu připravit komplexní revitalizaci ulic v centru a dotčených ulic kolem Blanky tak, aby se ze současných automobilových stok změnily v městské ulice a bulváry, kde se bude dobře chodit, jezdit na kole, pobývat ve stínu stromů, sedět na předzahrádce, ale i jezdit autem.

Technická správa komunikací přitom při přípravě doprovodných opatření v minulosti ostudně zaspala. „Rozhodování o realizaci doprovodných opatření by nemělo negativně ovlivňovat to, že TSK po dva roky řadu z nich svévolně odmítala projekčně připravit,“ říká Vratislav Filler.

Auto*Mat mimojiné již rok sleduje a zaznamenává intenzity provozu na území Prahy. „Jsme moc zvědavi, jak se po otevření Blanky změní dopravní zácpy na jednotlivých místech, uzavírá Marek Bělor.

2046