19. Říjen. 2015

Veletržní minus jeden pruh

Když se chce tak to jde. Díky neutuchající práci MČ Praha 7 se povedlo uskutečnit první z důležitých doprovodných opatření přímo navazujících na otevření Blanky – ubrat pruh na Veletržní a snížit tak zdejší provoz. Bylo tak vyslyšeno přání místních obyvatel, kteří si mohou po dlouhých letech konečně vydechnout – respektive nadechnout.

Na fotografiích je vidět, jak Veletržní po právě proběhlé rekonstrukci vypadá: ve stoupání byl zachován jen jeden jízdní pruh místo původních dvou. Pro ty, kteří si vystačí s vlastním pohonem, přibyl od Strojnické ulice po Letenské náměstí červeně zvýrazněný stoupací cyklopruh. Také vzniklo několik desítek parkovacích stání (v rámci dočasného přerozdělení prostoru před finální úpravou).

O zklidnění Veletržní v souvislosti s projektem Blanka mluvil v roce 2010 dokonce sám pražský Magistrát. Záměr se ale v dalších letech (snad kvůli osekávání nákladů) někam vytratil. Na nutnost řešit povrchovou dopravu v souvislosti s Blankou Auto*Mat upozorňoval od samotného počátku jejího plánování (zde nebo o pár let později zde). V roce 2008 jsme poslali na Magistrát studii varující před dopady Blanky na kvalitu ulic Prahy 6 a 7. Mezi vhodné úpravy na Praze 7 jsme nedlouho na to doporučovali i postupné zklidňování Veletržní ulice.

Kromě nás o snížení počtu pruhů na Veletržní nejhlasitěji mluvil už před volbami 2014 současný místostarosta městské části Praha 7 Ondřej Mirovský (Zelení):

„Z reakcí obyvatel Letné víme, že očekávají pokles počtu projíždějících aut po otevření tunelů Blanka. Abychom auta do tunelů skutečně dostali, je nutné obratem výrazně zklidnit ulici Veletržní, vysadit stromy, vytvořit parkovací místa, zrušit semafory a zvýšit bezpečnost přechodů.“

Po volbách vzniklá radniční koalice toto opatření dál aktivně prosazovala a před pár dny úspěšně uskutečnila. Praha 7 dále do konce října slíbila zřídit tramvajovou zastávku na Štvanici. Za všechno toto úsilí děkujeme!

Veletržní je jednoznačný krok vpřed. Na proklamovaný “městský bulvár” to sice ještě nevypadá, ale uvidíme, jakých změn dozná při stavební úpravě ulice, ke které dojde v budoucnu, a kdy mají být doplněny mimo jiné stromy. Pro další úpravy ulice doporučujeme povolit levá odbočení do vedlejších ulic a zbavit se některých řadících pruhů. Přispěje to ke klidnější jízdě směrem dolů.

A kdy se dočkáme realizace zbylých opatření z “Velké čtyřky”: humanizace severojižní magistrály, zklidnění Smetanova nábřeží a Malé Strany? Zřejmě jedině tehdy pokud se tamní MČ inspirují akceschopností sedmičky.

Autor: Ing. arch. Tomáš Cach

 


Článek byl vydán v rámci projektu „Praha udržitelná“


Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

loga-fondnno-nros-partnestvi-eeagrants-velka-rgb

Pozvánky

haag
Setkání Cyklisté sobě 26. září – Cyklodoprava na Praze 1
26.09. | 17:00
Pravidelné setkání Cyklisté sobě, které proběhne po prázdninové pauze v úterý 26. září od 17 hodin. V kanceláři Auto*Matu, naposledy na adrese Bořivojova 108.Tématem setkání bude situace v pěších zónách na Praze 1 a plán Auto*matu na rozvoj cyklistické dopravy v centru Prahy. Dozvíte se podrobnosti o dosavadním vývoji kauzy i možném budoucím dění. Prostor bude věnován diskusi o tom, jak by mohla – či spíše měla – vypadat cyklistická infrastruktura v centru Prahy za dvacet let, včetně prezentace konceptu zveřejněného nedávno na webu Auto*matu .
2046