Dnes jsme podali žalobu na úřad městské části Praha 8. Tamní odbor dopravy totiž loni nelegálně zrušil významnou část unikátních cykloobousměrek v Karlíně. Úřad přitom obešel veřejnost tím, že realizoval zcela jiný projekt, než jaký dal připomínkovat.
Spolu se dvěma karlínskými občany jsme zažalovali Oddělení silničního správního úřadu Prahy 8, který má na svědomí nelegální změny dopravního značení.(1) V žalobě odmítáme způsob, jakým úřad vypořádal připomínky veřejnosti (přičemž poškodil právo na spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod). Naším cílem je zachovat cykloobousměrky v rozsahu, který platil v Karlíně v letech 2012-2016.(2, 3)
Pokud se úřad chytí za nos, nebo spor prohraje, v což pevně věříme, může věc napravit i díky novým Technickým předpisům schváleným Ministerstvem dopravy, které cyklobousměrky v typově podobných ulicích doporučují zřídit.(4)
Právě Karlín byl ještě loni vzorovým příkladem zobousměrnění všech ulic v městské čtvrti. V Praze je jich totiž jako šafránu – oproti Vídni s 273 km cykloobousměrek, jich naše hlavní město nabízí pouhých 23 km. Navíc podle zkušeností cykloobousměrky fungovaly skvěle – cyklisté nemuseli objíždět několik bloků a nenaplnily se obavy ze zhoršení bezpečnosti provozu.(7) Zdrojem občasných konfliktů bylo nanejvýš to, že se cyklisté museli vyhýbat autům parkujícím často divoce ve dvou řadách.
Odpůrci cykloobousměrek často opakují, že cykloobousměrky jsou nadměrným zvýhodňováním cyklistů. Skutečně? Cykloobousměrka naopak pouze vyrovnává znevýhodnění cyklistů v ulicích, které byly kvůli parkování aut zjednosměrněny.
Protože se v Karlíně se prokázalo, že každá vedlejší ulice může být pro cyklisty obousměrná(6), nyní se nesoudíme jen o několik konkrétních uliček, ale také za lepší podmínky pro jízdu na kole ve všech pražských čtvrtích a ve všech českých městech. A je evidentní, že zrušení cykloobousměrek v Karlíně se nelíbí více lidem. K výzvě proti zrušení cykloobousměrek, kterou jsme iniciovali, se se hlásí už přes 250 signatářů.
Anabáze zrušení
Silniční správní úřad Prahy 8 však v roce 2016 vystavil návrh na zrušení podstatné části karlínských cykloobousměrek. Na nátlak veřejnosti, cyklokomise Rady HMP i náměstka primátorky Petra Dolínka úřad svůj postoj zkorigoval a veřejnosti předložil k připomínkování projekt, který cykloobousměrky zachoval. Úřad ale poté – zcela v rozporu s projednaným projektem – část cykloobousměrek v ulicích přesto zrušil.(2) Tento svůj přešlap se pak v lednu 2017 pokusil potvrdit dalším návrhem. K němu se sešla řada připomínek, které ale úřad v květnu 2017 pomocí obecných frází či nelogických argumentů smetl ze stolu.
Poznámky a přílohy:
1) Citace z předkládané žaloby
2) Cykloobousměrky v Karlíně
Cykloobousměrky v Karlíně byly zřízeny v srpnu 2012 (fotografie T. Cach a V. Kříž).
3) Rozsah rušených cykloobousměrek v Karlíně
Dle návrhu z ledna 2017 potvrzujícího změny ze září 2016. Nevyznačené ulice jsou buď obousměrné, nebo byly jednosměrné i v letech 2012-2016.
4) Technické podmínky Ministerstva dopravy č. 179
Od 1. 6. platí nová metodika schválená Ministerstvem dopravy – Technické podmínky pro navrhování cyklotras (TP 179) – které umožňují zřídit v ulicích se slabým provozem cykloobousměrku už od 3 metrů šířky. Silniční správní úřad má tak nyní možnost zřídit cykloobousměrky v souladu s platnými metodikami Ministerstva dopravy i v relativně úzkých obytných zónách za Lyčkovým náměstím.
TP ke stažení: http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/TP_179_2017.pdf
Cykloobousměrky – šířkové poměry, viz str. 98: “Orientačně platí, že při rychlosti ≤ 30 km/h je dostačující volná pojížděná šířka vozovky: cca 3,00 m při intenzitě provozu ≤ 100 vozidel za hodinu.”
Obr.: Dopravní značení pro cykloobousměrky podle aktualizovaných TP 179 z června 2016.
6) Každá ulice se slabým provozem může být obousměrná pro cyklisty.
Jízda cyklistů v protisměru je bezpečná. Řidič a cyklista se nemohou přehlédnout. I v ulicích, kde není dost místa na vyhnutí dvou motorových vozidel se přitom cyklista a řidič bez problémů vyhnou (viz ilustrační obrázek na další straně). Jako výhybny přitom mohou sloužit volná parkovací stání či vjezdy do dvorů. Ve Francii se předpokládá, že cyklisté mohou jezdit v protisměru každé ulice, kde je maximální rychlost 30 km/h.
Zřizování cykloobousměrek nemá v zónách 30 km/h žádné zvláštní prostorové nároky, ani nesnižuje počty parkovacích míst.
Jediným místem, kde je třeba větší obezřetnosti, jsou cyklistické výjezdy z cykloobousměrek, zejména na frekventovanější komunikace. Tam je vhodné zřídit několik metrů protisměrného cyklopruhu.
7) Bezpečnost karlínských cykloobousměrek
V roce 2014 vypracovala Technická správa komunikací studii, která měla prokázat, že zřízení cykloobousměrek zhoršilo v Karlíně bezpečnost provozu. Studie ale použila nesprávná data (více zde). Ve skutečnosti byly karlínské cykloobousměrky (v tabulce níže období 2013-14) statisticky stejně bezpečné jako v období před jejich zřízením (v tabulce níže 2007-11, v této době byla v Karlíně zóna 40 km/h).
Procházka po nové výstavbě a diskuzní panel
Zveme na Prague Bike Fest o víkendu 27. a 28. 4. 2024 na Výstavišti, kde budeme mít stánek a v sobotu od 14 h i debatu o dopravě.
Zkuste to taky měsíc na vlastní pohon! Registrujte se co nejdřív.
Oslavte s námi Světový den kola, začínáme ve 14:00, místo a doprovodný program upřesníme.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!