21. Červenec. 2017

Představujeme dlouhodobé řešení cyklodopravy v centru

Záměr Prahy 1 omezit jízdu na kole v centrálních pěších zónách zvedl řadu lidí ze židle. Cyklisté po dlouhé době dokonce demonstrovali a na radnici Prahy 1 způsobili pozdvižení, když se ve velkém počtu dostavili na interpelace. V Auto*Matu jsme se kromě pořádání Průvodu vypuštěných duší rozhodli zareagovat i konstruktivně a navrhli propracovaný koncept, jak narovnat podmínky pro jízdu na kole v centrální Praze. Ten má usnadnit život cyklistům, ale i chodcům.

Už samotný fakt, že lidé na kole jezdí po pěších zónách čím dál více, je dokladem, že v Praha potřebuje kvalitnější řešení než tolerované průjezdy přes přelidněná náměstí. Náš návrh ukazuje, že ulice v centru Prahy nejsou úzké a vejdou se do nich i skutečně kvalitní cykloopatření a to dokonce bez jakéhokoliv významnějšího omezení chodců nebo možnosti dopravovat se do centra autem. K ideálnímu stavu vede několik navazujících kroků:

 siroka_19m

Profil ulice Široké po zobousměrnění pro cyklisty

Krok 1: Rychlé řešení pro pěší zóny i vně

V pěších zónách navrhujeme bezpečné řešení pro chodce i cyklisty, které současně výrazně neomezí “dopravní cyklisty”. V různých částech se jedná o: zklidnění cyklodopravy na rychlost 10 km/h a nebo svedení cyklistů do zřetelných koridorů. Pouze v nejzatíženějších úsecích pěších zón by měla být jízda na kole ve špičkových hodinách omezena.

haag

Inspirace: centrální pěší zóna v Haagu

Mimo pěší zóny navrhujeme téměř 40 rychlých opatření s cílem zlepšit objízdné trasy a stáhnout část cyklistů mimo pěší zóny. Většina z nich je nestavební a dá se tak realizovat během několika měsíců. Jsou to cykloobousměrky (z 23 navržených cyklooubousměrek se dá 17 zřídit bez ubrání jediného parkovacího stání), legalizace průjezdu tramvajovými zastávkami nebo malá dopravní zklidnění. Sedm stavebních opatření je možné dokončit v průběhu několika let, jde hlavně o úpravy povrchů. Většinu nestavebních opatření navrhujeme začlenit do aktualizace režimu zón placeného stání. Mohla by tak začít fungovat už tento podzim.

 objezdy_navrh_jednotliva

Návrh opatření pro 1. krok.

Krok 2: Nová kvalita chráněných cyklotras centrem

Máme ale vyšší cíle než jen hasit požár, vyvolaný kauzou pěších zón. Pro to, aby se v Praze stalo kolo volbou pro více lidí, je potřeba výrazný kvalitativní skok. Centrum Prahy by mělo získat čtveřici komfortních, od provozu maximálně oddělených “cykloprůjezdů”, které umožní pohodlně projet centrem nebo dorazit do cílů v jeho rámci (tyto trasy podrobněji popisujeme zde). Ty vytvoří spojení po obou březích Vltavy a výšiny Vinohrad a Pankráce napojí na centrum stoupáním příjemným i pro slabší cyklisty. Dále je třeba zkvalitnit přímý “průtah” nejužším centrem.

Realizací těchto tras vznikne pevná síť, po které půjde jak projet centrum od jihu na sever, tak centrum v řadě relací na jihu nebo východě objet.

Možná se tyto koncepty zdají přehnané, ale část opatření se nějakým způsobem již připravuje – propojí-li se v nejvyšší možné kvalitě, budeme mít v centru ekvivalent londýnských cyclehighways a podíl cyklistické dopravy v centru Prahy oproti dnešku mnohonásobný.

 prehledka_popularizace_easy

Schéma rozvojových etap. Zelená hlavní cyklotrasy centrem (krok 2), tmavě modrá další etapa “Placatá Praha” (krok 3)

Krok 3: “Placatá Praha”

V situaci, kdy budeme mít funkční základní trasy centra, má smysl postoupit ještě o krok dál – a najít způsob, jak centrum i na jihu a východě objet v základní, “vltavské” úrovni a současně jej napojit na všechny vyvýšené trasy.

Trasa se přímo nabízí: z Vršovic od nádraží, bezmotorovým tunelem východně od vinohradských tunelů, za Hlavním nádražím k Bulharu a dále už po magistrále. Tunel doplňme kapacitním cyklovýtahem vyústěným na Náměstí Míru a máme cyklistické Nové spojení, jež zajistí definitivní východní obchvat centra s minimálním stoupáním.

Vyřešíme-li pak ještě šikmými výtahy převýšení na Letnou a na Pankrác a najdeme-li způsob, jak znásobit kapacitu lanovky na Petřín, bude z Prahy učiněno to, čemu mnozí nevěří. Praha bude nejen městem, kde se díky komfortní cyklistické infrastruktuře jezdí možná víc než dneska ve Vídni. Bude také městem pro mnoho relací cyklisticky “placatým.”

 pasted image 0 (1)

Trampe – cyklovýtah pro strmé svahy – jedna z možností technického řešení mimo “klasické” výtahy (by Bic (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons)

Příliš mnoho odvahy?

Možná si teď  myslíte, že jsme se v Auto*Matu definitivně zbláznili. Ovšem poptávka po dopravě jakýmkoliv dopravním prostředkem roste s nabídkou atraktivní komunikační sítě. Víme, že každý vývoj je postupný a realizovatelnost staveb v Praze závisí víceméně na vůli městské garnitury. Je ale patrné, že náš návrh neobsahuje v cyklodopravě nic jiného, než co Praha dělá desítky let pro dopravu veřejnou a automobilovou.


Odkazy:

Kolo v centru potřebuje novou kvalitu (blog Vratislava Fillera)

Komfortní cyklotrasy centrem – celková analýza

Komfortní cyklotrasy centrem – přehled rychlých opatření

 

Pozvánky

viden02
Setkání Cyklisté sobě – cykloobousměrky
24.10. | 17:00 - 19:00
Pravidelné setkání Cyklisté sobě bude 24. října s tématem cykloobousměrek za nových TP 179. Dozvíte se, jak se s nimi pracuje na jednotlivých městských částech. Hostem bude David Horatius z odboru Rozvoje a financování dopravy.Nově se budeme scházet v nových kancelářích Auto*Matu ve Vodičkově ulici 36 (palác Lucerna). Vchod je z Vodičkovy ulice, po 15 metrech vlevo, 2. patro. Parkování kol buď u značky před budovou, nebo v patře, opatrně ale ve výtahu.Těšíme se na vaši návštěvu!
2046