AutoMat se od svého počátku v roce 2007 věnuje problematice velkých dopravních staveb – tunelu Blanka, Městskému okruhu, i dalším významným dopravním záměrům: například železničnímu diametru.
Velké dopravní stavby – jak ty přínosné, tak ty sporné – vznikají na základě dopravních strategií města. Tématům dopravního plánování a udržitelné mobility se AutoMat věnuje od roku 2013.
Propagovali jsme plány udržitelné mobility, věnovali se rešerším měst, která provádějí sofistikované dopravní plánování. V roce 2014 jsme vydali dokument Vize 2025 – ucelenou strategickou Vizi AutoMatu pro hlavní město Praha do roku 2025 (více zde). AutoMat se aktivně zapojuje do přípravy pražského Plánu udržitelné mobility a Metropolitního plánu. Připomínkujeme a vyjadřujeme se také k Pražským stavebním předpisům, programu ochrany ovzduší a dalším strategickým dokumentům města, které mají přesah do oblasti udržitelné mobility.
Stavbám „městských dálnic“ se věnujeme od založení spolku. Aktuálně sledujeme dopady zprovoznění tunelu Blanka, dohlížíme na plnění podmínek EIA při stavbě Městského okruhu a máme zpracované alternativní řešení jeho dostavby. Více o Městském okruhu pro všechny zde.
Dlouhodobě podporujeme proměnu Severojižní magistrály z autodráhové komunikace v normální městskou třídu a po městu opakovaně žádáme její humanizaci. Více zde.
Od roku 2004 podporujeme omezení automobilového tranzitu na Smetanově nábřeží (po podrobnějším vyhodnocení společně s průjezdem Malou Stranou). Historické centrum má již od roku 2016 dokončené objízdné komunikace. Více zde.
V souvislosti s pandemií COVID-19 jsme sledovali inspirativní opatření na podporu udržitelné dopravy a snažili se je iniciovat i v Praze. Více zde.
Podporujeme zlepšování podmínek pro chodce, bezpečnější ulice pro děti a seniory a přívětivější veřejný prostor. Více zde.
Podporujeme rozvoj veřejné dopravy a zvyšování její konkurenceschopnosti vůči dopravě automobilové. Více zde.
Podporujeme urychlenou výstavbu železničního diametru a zkapacitnění příměstské železnice tak, aby nebylo třeba v takovém objemu zajíždět automobilem až na území Prahy.
Dlouhodobě jsme kritizovali výstavbu tunelového komplexu Blanka. Od zprovoznění tunelu sledujeme jeho dopravní dopady: rozsáhlou indukovanou dopravu na severu Prahy a velmi omezené zmenšení dopravy v centru. Více zde.
Spolupracovali jsme na přípravě a následně připomínkovali Plán udržitelné mobility.
Dlouhodobě podporujeme plošné dopravní zklidňování v podobě zón 30 km/h ve vedlejších ulicích, které má zásadní přínosy pro bezpečnost chodců a cyklistů. Více zde.
Nadřazený komunikační systém – síť okruhů a radiál – má své kořeny již v poválečném období. V 90. letech minulého století byl upraven, jeho zásadnímu přehodnocení bylo ale zabráněno. Jaké jsou současné městské dopravní strategie, a jaký byl jejich vývoj? Více zde.