, , ,
23. Červenec. 2009

´Libeňák´ se má proměnit v dálnici. Do ulic se ale další tisíce aut nevejdou.

PRAHA – Dvojnásobné rozšíření Libeňského mostu plánuje v rámci jeho rekonstrukce pražský magistrát (1). A to přesto, že ulice v Libni ani v Holešovicích nemají kapacitu pojmout další tisíce aut. Celý projekt tak vypadá jako nesmyslné plýtvání prostředky. Investici kritizuje iniciativa Auto*Mat a vyzvala dnes pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera (2), aby buï záměr veřejně vysvětlil, nebo změnil. Při plánování rekonstrukce mostu se navíc zapomnělo na cyklistické pruhy a kvůli zvýšení počtu jízdních pruhů mají být zúženy chodníky. Ani s tím Auto*Mat nesouhlasí.

„Dnes má Libeňský most v každém směru jeden jízdní pruh pro auta a poměrně široké chodníky. Toto uspořádání dává dostatek prostoru chodcům a zároveň umožňuje jízdu na kole jak po chodníku, tak i přímo ve vozovce. Jízdní pruh je totiž také dostatečně široký,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu.

To se však má změnit. Podle projektu, který nyní čeká na vydání stavebního povolení, má být zachován středový tramvajový pás, ale v každém směru má přibýt jeden jízdní pruh. Zároveň má být každý z chodníků zúžen o 60 centimetrů. Celková šířka mostu by se tak zvýšila ze současných 21 na 26 metrů. Pro srovnání, Nuselský most, který je nejvytíženější dálnicí v centru Prahy, je široký 26,7 metru.

„Problém je v tom, že projekt omezuje chodce a zcela ignoruje cyklistickou dopravu. Projektanti nepočítají s cyklistickým pruhem ani ničím podobným,“ vysvětluje důvody nesouhlasu s návrhem mluvčí iniciativy Auto*Mat Michal Křivohlávek. „Snad ještě horší je však plánované zdvojnásobení kapacity mostu pro automobily. Jak ukazuje severojižní magistrála, čtyři jízdní pruhy umožňují provoz až sta tisíc aut denně. Kam by se ale tolik aut vešlo v ulicích Libně a Holešovic?,“ klade řečnickou otázku Křivohlávek.

Podle něj je rozšíření mostu nesmyslné. Nový projekt by měl zachovat současnou kapacitu a umístit v každém směru pouze jeden jízdní pruh.

Auto*Mat se dnes obrátil otevřeným dopisem na pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera. Iniciativa žádá, aby radní vysvětlil obyvatelům města, proč se má zvyšovat počet jízdních pruhů na Libeňském mostě, proč zde chybí cyklistické pruhy a proč chce magistrát zužovat chodníky. Zároveň na něj apeluje, aby se zasadil o změnu projektu.

Iniciativa Auto*Mat poprvé upozornila na nedodržování vlastních slibů politiků města a ignorování pravidel pro výstavbu v roce 2007 v souvislosti s rekonstrukcí Štefánikova mostu (3). Také tam projektanti zapomněli na cyklistické pruhy a slavnostní otevření mostu se proměnilo v ostudu. Rada Hlavního města Prahy totiž slíbila ve svém programovém prohlášení, že při všech rekonstrukcích a novostavbách bude do silnic integrována infrastruktura pro cyklistickou dopravu. Zatím se tak ale vždy neděje.


Poznámky:

1) Oznámení stavebního řízení

Veřejné projednání projektu v rámci stavebního řízení se koná již tento pátek 24. července od 9 hodin v zasedací místnosti společnosti IDS Praha (Nádražní 12, Praha 5).

2) Otevřený dopis radnímu pro dopravu Radovanu Šteinerovi

Vážený radní,

píší vám ohledně dlouho očekávané rekonstrukce Libeňského mostu.

Oficiálními cestou jsme se dozvěděli, že probíhá schvalování projektu rekonstrukce Libeňského mostu, nyní konkrétně fáze stavebního řízení. Prostudovali jsme projektovou dokumentaci a se zděšením zjistili, že pod hlavičkou rekonstrukce se skrývá přestavba Libeňského mostu na novou dálnici mezi Libní a Holešovicemi.

Libeňský most, jak ho Pražané znají, je prostorný most s tramvajovým tělesem, dvěma jízdními pruhy a širokým chodníky. Tato významná a příjemná promenáda se má změnit na hlučnou autostrádu se čtyřproudou komunikací, zúženými chodníky a bez pruhu pro cyklisty. Takový vývoj jde přesně proti smyslu dopravní politiky města – zklidňování automobilové dopravy a podpoře cyklistické a pěší dopravě.

Navrhovaný projekt zvýší počet aut na obou březích – v ulicích Libně i Holešovic. Kapacitní úsek komunikace, jak opakovaně ukazují zkušenosti, vždy znamená více aut na navazujících silnicích. Proč usilujte o to, aby obyvatelé Libně a Holešovic žily pod ještě větší zátěží z aut?

Domníváme se, že navrhovaný projekt je reziduem z dob, kdy socialističtí plánovači chystali vybourat historické ulice pro výstavbu nových magistrál a radiál. Vývoj však ukázal, že snižování automobilové dopravy a podpora ostatních druhů dopravy je cesta vedoucí k lepšímu městu pro život.

Vážený radní, zasáhněte a napravte tento omyl. V opačném případě cenu za tuto chybu zaplatí svým zdravím a komfortem všichni Pražané.

S pozdravem
Michal Křivohlávek, mluvčí iniciativy Auto*Mat

3) Tisková zpráva Auto*Matu k rekonstrukci Štefánikova mostu

2046