23. Srpen. 2010

Město Vídeň podporuje elektrokola

PRAHA/VÍDEŇ – Už 1650 Vídeňanů využilo nabídky svého magistrátu a vyzvedlo si finanční podporu pro nákup elektrokola. Vídeň k těmto dotacím přistoupila v rámci snižování emisí a hluku v osobní dopravě. Ve spolupráci s energetickým podnikem Wien Energie svým obyvatelům uhradí 30 procent nákupní hodnoty elektrokola, maximálně však 300 euro, tj. zhruba 7 500 korun. Snaží se tak motivovat lidi, aby méně jezdili po městě autem.

„Zájem o ekologický způsob dopravy je velký, což nás těší,“ uvedla důvod pro prodloužení těchto dotací vídeňská radní pro dopravu Ulli Sima. „Dosavadní zájem potvrzuje, že jsme s naší dotační nabídkou trefili to, o co mají Vídeňané zájem,“ dodala Sima.

Cyklodoprava má pro život ve městě nesporné výhody. Vedle příznivé ceny samotného kola oproti automobilu je důležitý fakt, že člověk může s elektrokolem po městě cestovat aniž by si odepíral komfort, na který je zvyklý z běžného kola. Hledání parkovacího místa není nikdy problém, kamkoliv se lze dostat i v době dopravní špičky nebo v zácpě. Cestování po Vídni, která se z velké části rozkládá na rovině, není nikdy náročné. Cyklisté si jednoduchým pohybem zápěstí sami určí, kolik podpory od elektromotoru dostanou a jakou silou chtějí šlapat do pedálů.

Další příznivý aspekt vídeňských elektrokol je provozní cena. Podle údajů společnosti Wien Energie stojí plné nabití baterky elektromotoru průměrně 7 centů. Energie potřebná k ujetí 100 kilometrů tak přijde na 14 centů, přitom na ujetí 100 kilometrů na běžném mopedu s přibližnou spotřebou 3,5 litru benzínu už jsou zapotřebí minimálně 4 eura.

„Elektrokolo může být pro řadu lidí výhodnou alternativou. S podporou motoru zvládnou jezdit na kole i fyzicky méně zdatní nebo starší lidé. V kopcovitém terénu Prahy pomůže elektrokolo lidem, kteří by jinak jezdit nechtěli. Překážkou většího rozšíření elektrokol je však zatím poměrně vysoká cena. Vídeňské dotace se v tomto směru ukazují jako zajímavá cesta k podpoření ohleduplnějšího druhu dopravy ve srovnání s autem,“ komentuje Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.

PŘÍLOHY:

(1) Vídeň zavádí šrotovné pro cyklisty:
https://www.auto-mat.cz/2009/08/viden-zavadi-srotovne-pro-cyklisty/

2046