09. Červen. 2011

Zaměstnanci i firmy získali odměny za pravidelnou dojížďku do práce na kole

PRAHA – Více než pět tisíc kilometrů najezdili v květnu do práce na kole (1), (2) zaměstnanci firmy Tesco. Druhý a třetí nejsilnější tým sestavila Sekce vyzbrojování ministerstva obrany a společnost DHL. Nejzapálenějším pracovníkem pro používání bicyklu při cestách do práce byl Antonín Zlínský z ministerstva obrany, který ujel neuvěřitelných 1 879 kilometrů a získal tak víkend v cyklistické metropoli Kodani věnovaný dánskou ambasádou (3). Vítěze soutěžních kategorií kampaně „Do práce na kole“ vyhlásila na slavnostním večeru iniciativa Auto*Mat. Ceny předali herec Kryštof Hádek (4), dokumentaristka Linda Jablonská (5) a dánský velvyslanec Ole E. Moesby.

„Větší radost než počet ujetých kilometrů nám dělá, že stovky lidí přesedly z automobilu a začaly používat na cesty do práce bicykl. V moderních metropolích Evropy už auto není v módě, naopak kola jsou čím dál populárnější. Jsme rádi, že trend dostihuje už i Praha,“ řekl manažer kampaně „Do práce na kole“ Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Připomněl, že na cesty do pěti kilometrů je kolo ve městě zdaleka nejrychlejším dopravním prostředkem. Jízda na kole zároveň zlepšuje lidské zdraví a fyzičku, šetří ovzduší a nezabírá místo k parkování na ulicích.

Auto*Mat vedle těch, kdo ujeli nejvíce kilometrů, ocenil i další účastníky kampaně. Za kreativní přístup získal tým Fyziologického ústavu Akademie věd ČR městské kolo Bicykl Made in Žižkov, a to za zaslanou fotografickou báseň o cestě do práce na kole. Zaměstnanci firmy Siemens natočili video a ženský tým nevládní organizace Gender Studies vyrobil speciální cyklistický kalendář.

Již včera vyhlásila iniciativa Auto*Mat „Cyklozaměstnavatele roku“, kterým se za všestrannou podporu dojížďky svých zaměstnanců do práce na kole stala firma Et Netera zabývající se tvorbou webových stránek a aplikací. Firma získala speciální městské kolo Manchester od české firmy CityBikes (6). Každý, kdo jel v rámci kampaně do práce na kole aspoň každý druhý den, se mohl zúčastnit tomboly a vyhrát doplňky na kolo, cyklistické oblečení a další ceny.

Společenský večer s vyhlášením vítězů a vítězek soutěže proběhl na střešních terasách Garáží Slovan mezi dvěma rameny severojižní magistrály. Jeho součástí byla také módní přehlídka exkluzivních dámských a pánských košil rodinné firmy Vavi. Modelky a modelové předváděli košile – jak také jinak – na městských kolech. Netradiční místo vybrali organizátoři záměrně. „Praha trpí automobilovým provozem. Pokud bychom si zvykli více se pohybovat vlastní silou, bude se nám všem ve městě lépe dýchat a v ulicích lépe žít,“ komentoval aktuální situaci Vít Masare.

Kampaň do práce na kole proběhla v České republice letos poprvé. Umožnila ji finanční podpora ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí ČR. Účastníci kampaně si mohou na webových stránkách i po ukončení soutěžní části dále počítat ujeté kilometry, spálené kalorie a ušetřené emise oxidu uhličitého. Také organizátoři chtějí pokračovat. „Vzhledem k odezvě zaměstnanců, firem a institucí z celé republiky bude příští ročník kampaně celostátní,“ slibuje manažer Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.

Přílohy:

1) Kampaň „Do práce na kole“

2) Zaměstnanci objeli cestou do práce na kole osmkrát zeměkouli

3) Vítězové soutěžních kategorií kampaně „Do práce na kole“:

Nejlepší jezdec

1. Antonín Zlínský (1 879 km), Sekce vyzbrojování ministerstva obrany
Cena: cyklooblečení na míru od ateliéru Segrasagra (www.segrasegra.cz), poukázka na servis kola v hodnotě 890 Kč (Bajkazyl), Agogs BikeMusic – hudba na kolo (Ekolo).

Hlavní cena: Víkendový zájezd do Kodaně – města cyklistů. Cena zahrnuje zpáteční letenku pro 2 osoby, dvoulůžkový pokoj ve 4* hotelu Ascot v centru Kodaně a celodenní pronájem jízdních kol. Cenu věnuje Velvyslanectví Dánského království v ČR.

Antonín Zlínský: „Nedávno jsem se vrátil ze čtyřleté mise z Kosova a jezdím do práce na kole prakticky každý den. Ve srovnání s dřívější dobou přibylo v ulicích Prahy aut, na druhé straně, řidiči jsou vůči cyklistům ohleduplnější.“

2. Martin Hanuška (1 771 km)
, Pragoprojekt, a. s.
Cena: přilba Yakkay (Citybikes), cyklobrašna (Gazelle), poukázka 450 Kč na servis kola (Bajkazyl).

3. Jan Bulín (1 722 km), Energo-Envi
Cena: přilba S-Force Peak (Abus), cyklobrašna Ortlieb Downtown QL2 (Azub), poukázka na servis kola v hodnotě 450 Kč (Bajkazyl).

Nejlepší tým

1. Tesco Stores ČR a.s. (5 114 km)
Cena: 3 hodiny programu Lanáč pro celý tým + 40 % sleva na pronájem lanového centra (možné využít pro netradiční akci pro zaměstnance, partnery či klienty) (LC PROUD), 5x cestovní batoh na kolečkách (Abus), 5x slevový kupon ve výši 15 % na nákup v prodejně Gazelle.

Jan Kuželík / Tesco Stores: „Naše pobočka sídlí v Letňanech a i přes velkou vzdálenost od centra jezdí řada zaměstnanců do práce na kole. Zjistili jsme, že cesta se dá naplánovat tak, aby byla příjemná a nevedla ulicemi plnými aut. Starosti nám dělá přerušená páteřní cyklotrasa mezi Rudolfinem a Národním divadlem.“

2. Sekce vyzbrojování Ministerstva obrany ČR (4 281 km)
Cena: Lezení bez objednávky – neomezené lezení. Pro každého člena vítězného týmu (realizace víkendy a letní prázdniny) + 40 % sleva na pronájem lanového centra (LC PROUD), 5x cyklistická lékárnička (Ekolo), 5x slevový kupon ve výši 15 % na nákup veškerého zboží v prodejně Gazelle.

3. DHL Express, s. r. o. (3 878 km)
Cena: Lanové centrum proud – lezení bez objednávky – 5 překážek a skok. Pro každého člena vítězného týmu (realizace víkendy a letní prázdniny) + 40 % sleva na pronájem lanového centra (LC PROUD), 5x multifunkční klíč (Ekolo).

Cena za kreativní přístup

1. Fyziologický ústav / fotografická báseň o cestě do práce na kole
Cena: originální kolo (Bicykl), 5x vstupenka na http://cityfestival.cz

Adam Eckhardt / Fyziologický ústav: „I před zahájením kampaně jsem jezdil do práce na kole, ale nyní jsem začal bicykl používat i k vyřizování pracovních pochůzek během dne. I kdyby tato kampaň přesvědčila jednoho dalšího člověka, aby začal jezdit do práce na kole, má to smysl.“

2. Siemens / videodokument
Cena: 5x vstupenka na http://cityfestival.cz, Cyklistické vybavení od firmy Gazelle a Abus (dětská sedačka GMG Yepp Maxi, cyklobrašna Gazelle, Přilba Arica Spring green, Přilba S-Force Peak).

Karel Ondráček / Siemens: „Jako pro bývalého reprezentanta v krasojízdě na kole byla pro Honzu Řasu kreativní soutěžní kategorie výzvou. Vydal se proto do práce na jednokole. Trvalo mu to přes hodinu, ale byla to zábava.“

3. Lanové centrum Proud
/ fotografický dokument
3. Gender Studies / kalendář
Cena: Cyklistické vybavení od firmy Gazelle a Abus, dětská sedačka, cyklobrašna Gazelle, přilba, 3 ks univerzální nabíječky na kamery a fotoaparáty AV-MP včetně redukce dle výběru (Avacom).

4) Kryštof Hádek: „Jízda na kole je jedna z mých oblíbených činností. Posledních pět let jsem začal jezdit i po Praze. Je to pro mě nejrychlejší a nejpříjemnější způsob dopravy a navíc zažívám město i jinak než přes okno vozidla v zácpě. Stojany na kolo by měly být před každým divadlem, kinem, školou, restaurací a všude tam, kde se dá na kole bezpečně jezdit. V administrativních budovách by mohly pro takové účely být například sprchy. Jízda na kole je všední věc. Tím spíš by to ve městě mohla být skvělá součást života jako třeba v Amsterdamu.“

5) Linda Jablonská: „Ranní jízda Prahou je perfektní rozjezd celého dne. Vyjíždím na Pohořelec, kde si protřesu kosti na kočičích hlavách, projedu romanticky zamlžený Petřín, vyhýbajíc se pejskům a pejskařům, dále dolů do Holečkovy, kde narazím na konečně pořádný adrenalin pražského provozu. Na Knížecí projedu bizarní vlakovou zastávkou, na které si většinou místní smažky rvou do těla jedy, projedu kolem skladu pivní pohotovosti a dostanu se na téměř neznámou silnici, která lemuje smíchovskou železniční trať. Prohlédnu si všechny odpadky, co lidé vyhazují z vlaku. Míjím partu bezdomovců, co má pod mostem architektonicky zajímavé obydlí. Pak ještě skok přes chodník a jsem v Meetfactory, mém současném pracovišti, kde se srazím s cyklistou panem Černým, co mi řekne, že jeho kolo je lepší než to moje.“

6) V soutěži „Cyklozaměstnavatel roku“ se hodnotil celkový přístup firem k podpoře dojížďky jejich zaměstnanců do práce na kole.

1. místo: Et Netera
Firma provozuje garáže na parkování kol, jejichž kapacita stačí pro více než 20 % zaměstnanců. Kola zde mohou parkovat i klienti. Cestou ke garáži není nutné překonávat překážky jako schodiště, vícero dveří či turnikety. Zaměstnanci mají k dispozici sprchy a šatny, kde si mohou sušit oblečení. Firma zakoupila firemní kolo a pravidelně nechává vyrábět cyklistické oblečení ve firemním designu (dresy s dlouhým i krátkým rukávem, kalhoty, rukávy). Zájemci si je mohou pořídit buď za zvýhodněnou cenu nebo je (pokud se zúčastní sportovní akce, na kterou firma vysílá své lidi, např. Přes dva kopce, Doksyman, IT triatlon, PIM) dostanou zdarma. Další předměty (např. sportovní sluneční brýle, šátky z mikrovlákna, stopwind vesty) dostávají všichni. Firma pořádá každý rok firemní víkend, který není přímo připravován jako cyklistický, nicméně se vždy najde skupina 10 – 20 lidí, kteří se na místo dopraví na kolech. Na motivační programy typu „když budeš hezky jezdit do práce na kole, dostaneš lízátko“ v Et Netera nevěří. „Lidé buď jezdit chtějí nebo ne. My jim můžeme poskytnout podmínky a ukázat na příkladech, že ježdění na kole je fajn (verba docent, exempla trahunt). Rozhodnutí je pak na každém jednotlivci.“

Cena: městské kolo Citybikes MyCity Manchester (Citybikes), poukaz na zapůjčení  elektrokola Gazelle na víkend.

Jan Pastyřík / Et Netera: „Během kampaně „Do práce na kole“ začalo do firmy jezdit o polovinu více zaměstnanců než normálně a v garáži, kde je možnost kolo zaparkovat, nebylo k hnutí. Jsem rád, že se přidali i nováčci, pro které byla soutěž impulzem vyzkoušet si, jaké to je. Věřím, že budou na kole jezdit i dál. Osobně jsem se kampaně zúčastnil také a uvědomil jsem si, jak je příjemné po ránu předjíždět kolony aut v zácpách.“

2. místo: Žaket
Před sídlem firmy jsou umístěny cyklistické stojany, jejichž kapacita stačí pro 20 % zaměstnanců. Stojany mohou využívat i klienti. Zaměstnanci mohou využívat sprchy, kapacita stačí pro 20 % lidí, a také šatny. Firma zakoupila firemní kolo a poskytuje zaměstnancům firemní dresy. Každoročně pořádá jeden až dva výlety na kolech a dále dvoudenní MTBO akci Bike Adventure.

Cena: cyklistické vybavení od firmy Citybikes (Taska Newlook Cita 2x, Batoh New Look The Wave, bezpečnostní blikačky 10x), 3ks baterie AVACOM pro notebook dle výběru (Avacom), poukaz na zapůjčení  elektrokola Gazelle na víkend.

3. místo: Sodexo Pass

Před sídlem firmy jsou umístěny cyklistické stojany, jejichž kapacita stačí pro méně než 20 % zaměstnanců. Stojany mohou využívat i klienti. Zaměstnanci mají k dispozici sprchy a šatny. Firma pořádá jednou ročně půldenní cyklovýlet po okolí Prahy. Vždy se účastní cca 10 cyklistů a cca 20 pěších z celkem stovky zaměstnanců. V návaznosti na kampaň „Do práce na kole“ firma zorganizovala interní soutěž, jíž se mohou vedle zaměstnanců centrály v Praze účastnit i kolegové z poboček v ČR i na Slovensku. Všichni účastníci obdrželi vstupní dárky (bidon, cyklistická vesta a nářadí) a další zajímavé ceny po ukončení soutěže (FlexiPassy, pohár vítěze, diplomy apod.).

Cena: cyklistické vybavení od firmy Azub (Ortlieb Downtown, Ortlieb Office Bag, Ortlieb Notebook Sleeve), poukaz na zapůjčení  elektrokola Gazelle na víkend.

2046