12. Listopad. 2012

Radní Prahy chtějí škrtnout rozpočet na cyklistickou dopravu

PRAHA – Po zrušení pozice koordinátora se chystají radní hlavního města zasadit další ránu cyklistické dopravě. V návrhu rozpočtu Prahy na příští rok z minulého týdne je v příslušné kapitole nula (1). Město zřejmě neplánuje žádné investice do cyklistických stezek, pruhů, stojanů ani do údržby existující infrastruktury. Podle iniciativy Auto*Mat je to hazard s bezpečností a zdravím Pražanů, kteří jezdí na kolech rok od roku více. Rada bude návrh rozpočtu schvalovat v úterý 13. listopadu. Více než osm set lidí se přes víkend připojilo k protestnímu dopisu primátorovi (2).

„Praha by měla na infrastrukturu pro kola vyčlenit nejméně jedno procento výdajů na dopravu. V Praze je to z obvyklých osmi miliard městských investic přitom asi jen osmdesát milionů. Vychází to ze zkušeností progresivních metropolí Evropy, které mají efektivní dopravu a zdravější životní prostředí než Praha. Množství peněz by mělo odpovídat podílu lidí, kteří jednotlivé druhy dopravy využívají,“ říká dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

„Je-li peněz méně, cyklistickou infrastrukturu není možné rozvíjet a udržovat. V době, kdy na kole jezdí rok od roku více Pražanů, je to hazard s jejich bezpečností a zdravím, dodává Filler.

Podle statistického sčítání narostl v roce 2011 oproti roku předchozímu počet cest, které Pražané vykonají na jízdním kole, o neuvěřitelných padesát procent. Přesné údaje za letošní rok zatím nejsou známy. V roce 2011 Praha také historicky poprvé zaznamenala pokles objemu individuální automobilové dopravy, byť o pouhé jedno procento (3).

„S nulovým rozpočtem nelze naplňovat koncepci rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020, schválenou přede dvěma lety (4). Rada porušuje i vlastní programové prohlášení (5),“ podotýká Vratislav Filler z Auto*Matu. Koncepce plánuje vytvoření takových podmínek v ulicích Prahy, aby se v létě mohlo na kole pravidelně dopravovat 50 až 80 tisíc lidí. To má výrazně odlehčit silnicím i hromadné dopravě. Nyní jezdí kvůli chybějící infrastruktuře pravidelně jen asi čtvrtina lidí.

Náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek se k cyklistické dopravě ještě nedávno veřejně hlásil a sliboval, že potřebné podmínky pro její rozvoj zajistí (6). Z návrhu rozpočtu Prahy z minulého týdne vyplývá, že se nyní navrhuje škrtnout celou kapitolu určenou pro jízdní kola.

Protestní dopis pražské veřejnosti, členů Komise Rady hlavního města pro cyklistickou dopravu, serveru Prahounakole.cz a Auto*Matu, adresovaný primátoru Bohuslavu Svobodovi, podepsalo od čtvrtka do neděle 824 lidí. Požadují, aby Praha vyčlenila alespoň jedno procento dopravního rozpočtu na infrastrukturu pro kola a dodržovala vlastní koncepci rozvoje cyklistické dopravy.

Mezi signatáři výzvy figuruje vedle dopravních odborníků a lékařů například kajakář a olympijský vítěz Vavřinec Hradilek, viceprezident Evropské cyklistické federace Daniel Mourek, reprezentant ČSSR v dráhové cyklistice Emil Linka, ředitel Ústavu experimentální botaniky Akademie věd Martin Vágner, hereci Jan Meduna a Petr Vacek, diplomat Jan Kára, manažer Telefónicy Lukáš Kabelka.

Přílohy:

1) Rozpočet Prahy na rok 2013 bude v úterý 13. listopadu schvalovat rada hlavního města a do konce roku by jej mělo schválit zastupitelstvo. Žádný návrh dosud nebyl zveřejněn, Auto*Mat získal informace o podobě rozpočtu z několika dobře informovaných zdrojů, které si nepřejí být uváděny. Podle těchto informací nebyla v návrhu rozpočtu ve verzi z minulého týdne alokována žádná částka pro investice do cyklistické infrastruktury.


2) Protestní dopis členů komise pro cyklistickou dopravu
včetně aktuální seznamu jeho signatářů je dostupný na serveru Prahounakole.cz

3) Analýza nárůstu cyklistické dopravy v Praze v roce 2011 oproti předchozím letům

4) Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační cyklistiky v Praze do roku 2020 byla schválena jako závazný dokument usnesením Rady hlavního města č. 1776 ze dne 26. 10. 2010. Je dostupná na webu

5) Citace z programového prohlášení Rady hlavního města Prahy v bodech týkajících se cyklistické dopravy:

„Rada bude podporovat, při respektování požadavků občanů hl. m. Prahy a za použití bezpečnostních auditů kolizních míst, realizaci technických a stavebních opatření vedoucích ke zvýšení bezpečnosti chodců i cyklistů; bude pokračovat v propojování izolovaných úseků cyklotras do funkčního celku.“

5) Náměstek pražského primátor pro dopravu Josef Nosek se letos nejméně při dvou příležitostech verbálně hlásil k podpoře cyklistické dopravy:

„Praha, když se podíváte kolem sebe, tak co se týká automobilů, tak v podstatě přestává být průjezdná pro ně. Zaparkovat v Praze je záležitost odvahy, projet Prahou pro člověka, který na to není zvyklý, tak je adrenalinový sport, a cyklistika, když se podíváte všude kolem, tak je schopná v podstatě suplovat roli aut v centrech měst.“

Vyhlášení kampaně Do práce na kole, Garáže Slovan, 7. 6. 2012

„Já jezdím z osmičky, a když jedu z Kobylis směrem do centra, tak v pondělí dopoledne mi to trvá už tři čtvrtě hodiny, než se dostanu autem tam, kde se mimo špičku dostanu během deseti minut. Na kole je to efektivnější a podstatně rychlejší.

Ta automobilová síť. Tam už není kam. My už rozšiřovat, přidávat, další silnice… skutečně není kudy. Budeme schopni o něco zoptimalizovat systém pražské dopravy, v horizontu jednoho, dvou let, ale stejně, počet aut nás dostihne. A my nemáme jinou šanci než buďto posilovat MHD, ale MHD ve špičkách už je taky skoro na doraz, anebo posilovat alternativní metody, a to není nic jiného než kola. Nic jiného prostě k dispozici není.“

Tisková konference k bikesharingu, náplavka Rašínova nábřeží u Bajkazylu, 20. 6. 2012. Záznam konference

2046