, ,
14. Září. 2017

Praha 1 během interpelace Auto*Matu překrucovala fakta. Výzva proti omezení jízdy na kole v centru už má 2000 podpisů

Na úterním (12.9.2017) zastupitelstvu městské části Prahy 1 interpeloval Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat radní Prahy 1, aby se dozvěděl, zda Praha 1 trvá na svém záměru omezit jízdu na kole centrem, nebo bude otevřená hledat jiné řešení problému s turistickými “koloběžkami” v pěších zónách historického centra Prahy. K našemu překvapení jsme se pak od zástupců Prahy 1 dozvěděli, že s jejich návrhem prý věcně sami souhlasíme.

Výsledek interpelace nás příliš nepřekvapil. Praha 1 připravuje zákaz i nadále, ústupků je minimum – v jižní polovině náměstí Republiky, na silniční smyčce Václavského náměstí a v úseku Příkopů k Havířské (viz titulní obrázek). Schválit jej plánuje v říjnu, realizovat od listopadu. 

S tématem interpelovali radní také další občané: Marek Čaněk, Lucie Trlifajová a také zastupitel městské části za Zelené Petr Kučera. V interpelacích zněla především žádost o to, aby nedošlo k zákazu jízdy na kole v rozsahu uvažovaném městskou částí.

2000 podpisů

Ke květnové výzvě Auto*Matu proti připravovanému omezení na stránkách auto-mat.cz/petice-zony se přihlásilo už 2000 lidí. Podepsaly ji stovky rezidentů Prahy 1. Mezi signatáři je na 50 architektů, 50 učitelů, desítky umělců, podnikatelů, vědců, na 30 lékařů a jeden ministr vlády České republiky. Ti všichni žádají, aby Praha 1 neomezovala způsob dopravy, který si svobodně zvolili. Radnice Prahy 1 nicméně nejde této prosbě nijak zvlášť vstříc.

Kličkování radních

Odpovědi radních na interpelace byly často zavádějící. Starosta Oldřich Lomecký (TOP 09) a jeho zástupce Richard Bureš (ODS) se snažili problematičnost zákazu jízdy na kole bagatelizovat. Uvádí, že jim lidé píšou desítky mailů, že ač na kole po centru jezdí, uvažovaný rozsah zákazu jim nevadí. Proč podobně nezohledňují oněch 2000 podpisů pod výzvou Auto*Matu?

Vedení Prahy 1 hovoří také o desítkách chodců ročně, kteří jsou ošetřeni po střetu s cyklistou v pěších zónách. Policie zde přitom eviduje přesně pět nehod se zraněním za posledních deset let.

Radní tvrdí, že pro každou zakázanou zónu bude přichystána objízdná trasa. To je pravda, pokud za použitelnou objížďku Staroměstského náměstí jižním směrem považujeme Smetanovo nábřeží, a Příkopy chceme objíždět auty ucpanou Perlovou a Rytířskou, nebo ujíždět tramvajím v Jindřišské. Radní také tvrdí, že objízdné trasy jsou maximem toho, co město umožňuje. Příklady z nizozemských měst jako je Amsterodam ale prokazují, že kvalitní cykloopatření je možné zřídit i v úzkých ulicích s tramvajemi. Stačí jen chtít.

Radní pro dopravu Richard Bureš (ODS) pak úspěšně pokroutil realitu, když hovořil o pracovní schůzce s předsedou magistrátní cyklokomise, která proběhla před několika dny. Prohlásil totiž, že tam přítomný zástupce Auto*Matu Vratislav Filler s návrhem městské části jako expert souhlasil, zatímco zde na zastupitelstvu mluví aktivisticky proti němu. Skutečnost je ale docela jiná.

Na dané schůzce se potvrdilo, že Praha 1 nesleví ze zákazu jízdy ani na polovině náměstí Republiky a na Příkopech. Za Auto*Mat jsme tam jasně prohlásili, že takový postup je pro nás nepřípustný. Přesto jsme setrvali v jednání a pokusili se alespoň vyjednat maximum rychle realizovatelných cykloobousměrek. Na nich potom vznikla věcná shoda. Což ale rozhodně neznamená, že s takhle ničivým konceptem věcně souhlasíme. Ostatně, dobré řešení jsme sami připravili, a vypadá dost jinak: https://www.auto-mat.cz/2017/07/predstavujeme-dlouhodobe-reseni-cyklodopravy-v-centru.

Auto*Mat na Praze 1 požaduje:

1) Zachování průjezdu na kole (bez vedení kola) v zásadních cyklistických směrech (Příkopy, Zlatý kříž, náměstí Republiky a Staroměstské náměstí do Železné), a to pouze ve vyznačených koridorech, čímž by se snížila míra kontaktu mezi pěšími a cyklisty.

2) Zřízení cca 10 – 15 cykloobousměrek usnadňujících objezd náměstí, čímž by se počet cyklistů projíždějících pěšími zónami snížil.

3) Řešení problému s elektrickými koloběžkami na úrovni Ministerstva dopravy a magistrátu, nalezením postupu, který neomezí běžné cyklisty.

objezdy_navrh_jednotliva

Krátkodobá opatření dle návrhu Auto*Matu. Omezení jízdy na kole pěšími zónami zachovává zásadní průjezdy a kontakt cyklistů a pěších řeší zklidněním jízdy na kole nebo vyčleněním koridorů. Mimo pěší zóny je navrženo přes 30 opatření (městská část uvažuje o osmi).


Ministerský a místní alibismus

Radnice přehazuje část viny na Ministerstvo dopravy, které údajně nedostatečně reguluje silná elektrická vozítka. Ministerstvo dopravy není schopné jednoznačně prohlásit, že elektrické koloběžky nejsou jízdními koly. I tak ale ministerstvo vydalo řadu dílčích stanovisek, o která se dá na místní úrovni opřít. Zákaz se dá odložit přes zimu a zatím projednat vyznačení cyklistických koridorů či měkčí formu regulace. Ministerstvo může pomoci zpřesněnými stanovisky a policie lepším fungováním.

Co můžeme dělat?

Počátkem října pravděpodobně projde návrh městské části dopravní a bezpečnostní komisí Prahy 1. Následně v listopadu, až bude jízda na kole v útlumu, Praha 1 omezí jízdu na kole na centrálních pražských náměstích.

Neházejme ale flintu do žita. Koho z vás tíží nedostatečnost objízdných tras, které Praha 1 k pěším zónám ordinuje, kdo nechcete platit za neslušnost jiných, kdo považujete kolo za dopravní prostředek, který má ve městě své místo, pište prosím na městskou část Praha 1 (richard.bures@praha1.cz, oldrich.lomecky@praha1.cz). Slušně žádejte o průjezdy pěšími zónami, které nutně potřebujete, pište o drobná, konkrétní opatření, která budete potřebovat pro bezpečný objezd zákazu – ať jsou to cykloobousměrky, legalizované průjezdy, odstranění nesjízdné dlažby, cyklopruhy nebo dopravní zklidnění.

Na počátku října se spolu opět sejdeme, podobně jako v červnu na Průvodu vypuštěných duší. Uděláme si další vycházku s Dušanem, který stále čeká na rozumné řešení problému. Termín vyhlásíme na našich kanálech.


Přílohy:

Aktuální podoba připravovaného omezení radnicí Prahy 1:

navrh_praha1_zari2017

Mapka je vytvořená po paměti a neobsahuje některá opatření, o kterých se na schůzce vedla debata, ale nedošlo se k závěru, případně není jasný jejich charakter. Jmenovitě jde o následující lokality:

  • Průjezd z Národní do Charvátovy: není jasné, zda bude i legalizován, nebo jde jen o doporučení objízdné trasy.
  • Legalizace průjezdu zastávkou Jindřišská jihozápadním směrem: Záměr pravděpodobně obsahuje, nebylo diskutováno.

Odůvodnění některých omezení dle Prahy 1 (relevance argumentů je na posouzení čtenáře):

  • Náměstí Republiky: Cílem je zabránit shromažďování vozítek před Palladiem. Nenašla se shoda na způsobu, jak cyklistům dovolit k jízdě koridor tramvajové trati, byť takové řešení patrně umožňuje buď slovní popis na začátku zóny nebo vyhrazení jízdního pruhu.
  • Na Příkopě po Václavské náměstí: Údajně by nezajistilo vymysťování vozítek, která by se i tak hromadila v nežádoucí lokalitě těsné blízkosti Můstku.
  • Nezřízení cykloobousměrky Husova: Příliš silný provoz chodců na Královské cestě (bez ohledu na skutečnost, že když jede cyklista po směru, je to totéž).

Výtah z textu  interpelace Vratislava Fillera ze spolku Auto*Mat

Interpelován byl radní pro dopravu Prahy 1, Richard Bureš.

Nikdy jsme netvrdili, že Praha 1 chce zakázat jízdu na kole v celém centru. Zaměňují-li se ale “pěší zóny” a centrum, je na tom dost pravdy. Z hlediska cyklistické dopravy je totiž zákaz jízdy pěšími zónami skoro totéž jako zákaz průjezdu centrem.

Když totiž chcete kola někde zakázat, potřebujete nejdřív bezpečnou objízdnou trasu. A to v Praze opravdu nemáme. Ulice kolem centra jsou dnes pro městského či slabšího cyklistu nebezpečné, nejsou v nich téměř žádná cykloopatření. A upozorňuji, že to rozhodně není jejich malou šířkou. Úzké ulice nizozemských měst – třeba Amsterdam – jsou na tom co do šířky naprosto stejně, a na kole se v nich jezdí bezpečně a pohodlně.

Omezení jízdy na kole v klíčových průjezdech přes náměstí v centru je zkrátka velká chyba. Nejsem sám, kdo si to myslí –  téměř 2000 lidí se přihlásilo k výzvě Auto*matu proti připravovanému omezení.

Vážený pane náměstku, přicházím tedy k otázkám:

  • Naší výzvu podepsaly stovky rezidentů Prahy 1. Mezi signatáři je na 50 architektů, 50 učitelů, umělci, desítky podnikatelů, vědců, na 30 lékařů a jeden ministr vlády České republiky. Ti všichni vás žádají, abyste neomezoval způsob dopravy, který si svobodně zvolili. Nabídnete jim místo zákazu nějakou alternativu?
  • Proč by měli lidé, kteří bydlí na Praze 1 nebo zde pracují, doplácet na to, že PČR nedokáže vymoci respektování platných pravidel a vymáhá si pravidla nová, která postihnou nejen ty, kdo stávající pravidla porušují? Kde berou oprávnění se takhle chovat?
  • Před rokem jste s velkou pompou zakázali segwaye – a nic to nevyřešilo. Je pravděpodobné, že ta vozítka, kvůli kterým to děláte, zákaz jenom přesune jinam. Jak to budete řešit potom? Co městská část konkrétně udělá pro to, aby se případný zákaz mohl co nejdříve zase zrušit?
  • Pane náměstku, dojde-li k omezení, zaručíte osobně, že po změně legislativy, která odliší kilowattové elektrokoloběžky od běžných jízdních kol a elektrokol, bude jízda na kole v centrálních náměstích opět umožněna, a to i v případě, že k tomu nezískáte souhlasné stanovisko Policie ČR?

Jízdní kolo je dopravní prostředek, který svým uživatelům dává ve městě největší svobodu. Proto všechny zde přítomné prosím: buďte ke kolům na Praze 1 shovívaví.


Dopis zaslaný ihned po interpelacích zastupitelům a radním Prahy 1

Vážení zastupitelé,

obracím se na vás s upřesněním informací z nichž část byla řečena na dnešním jednání zastupitelstva Prahy 1.

Nebudu se zabývat všemi nepřesnostmi ve vyjádření radních a ředitele městské policie. Co mne ale zvlášť mrzí, je, jak pan radní Richard Bureš zlehčoval nesouhlasný postoj Auto*Matu k připravovanému omezení jízdy na kole sdělením, že po odborné stránce je připravovaný návrh vyhovující, což jsem údajně sám připustil na jednání minulý čtvrtek. Doplňuji k tomu tedy, že na zmíněné jednání jsem byl přizván jako expert na cyklistickou dopravu doprovázející předsedu magistrátní cyklokomise, p. Stanislava Kozubka. Že tam nejsem za Auto*Mat, bylo výslovně přiznáno slovy, že Auto*Mat by nikdy nepozvali.

Praha 1 chtěla, aby byl záměr konzultován na odborné úrovni, za což jsem rád. Ještě před předložením projektu městské části jsem přesto stručně představil věcnou ideu Auto*Matu, spočívající velmi stručně v následujícím:

1) Zachování průjezdu na kole (bez vedení kola) v zásadních cyklistických směrech (Příkopy, Zlatý kříž, náměstí Republiky a Staroměstské náměstí do Železné), a to pouze ve vyznačených koridorech, čímž by se snížila míra kontaktu mezi pěšími a cyklisty.

2) Zřízení cca 10 – 15 cykloobosměrek usnadňujících objezd náměstí, čímž by se počet cyklistů projíždějících pěšími zónami snížil.

3) Řešení problému s elektrickými koloběžkami na úrovni Ministerstva dopravy a magistrátu, nalezením postupu, který neomezí běžné cyklisty.

Náš návrh byl odmítnut, stejně jako dále mnou navržené kompromisy v podobě omezení rychlosti jízdy na kole na 10 km/h a v omezení jízdy kol s elektrickou dopomocí. Tím debata o možném řešení v podobě, která zásadně nepoškodí podmínky pro jízdu na kole skončila a šli jsme se věnovat připravenému návrhu.

Projekt městské části připravuje schopný expert a dlouhodobý městský cyklista. Dle zadání, které obdržel, ale nemohl zachovat průjezdu přes náměstí tam, kde by to bylo vhodné. Proto jsme dále řešili jsme pouze jednotlivé cykloobousměrky a další úpravy. Něco jsme probrali a doplnili, což probíhalo věcně a ve snaze najít realizovatelná řešení v rámci mantinelů daných zadáním a situací na městské části. Ve výsledném návrhu tak bude asi 8 opatření, ta se nyní dále prověřují.

Jakýkoliv souhlas, který jsem s konceptem vyjádřil, byl pouze v intencích toho, že 1) když už je zadáno takovéto zneprůjezdnění, 2) má se udělat letos na podzim a 3) bez rušení většího počtu parkovacích míst, potom jsou návrhy v připravovaném projektu asi tak maximem toho, co se dá dělat. To reflektuje i náš včerejší Facebookový status – v něm mimochodem najdete víceméně přesně, co se připravuje ( https://www.facebook.com/IniciativaAutoMat/photos/a.65228596701.69112.38492561701/10155567051946702/?type=3 ).

Že s tím projektem souhlasím jen v mezích jeho zadání jsem panu Burešovi výslovně zdůraznil, stejně jako jsem zdůraznil, že omezení průjezdu přes Zlatý kříž a náměstí Republiky bude mít ničivé dopady na cyklistickou dopravu v centru. Ani to mu ale dnes na zastupitelstvu nebránilo prezentovat to jako odborné potvrzení správnosti toho, co městská část připravuje.

Můj postoj jako experta a vedoucího odborného týmu spolku Auto*mat je v souladu a prezentoval jsem jej v konceptu zveřejněném na stránkách Auto*matu v červenci. Pokud jde o stávající postup, tak rozhodně doporučuji nezřizovat zákaz jízdy na kole tento pozdim (tj. na počátku v mimosezóny). Náš spolek zaslal další dotazy na Ministerstvo dopravy a navrhuje prověřit možnost zřídit kodirorový průjezd cyklistů přes náměstí Republiky a Zlatý kříž tak, aby byli cyklisté svedeni do úzkého pásu.

Dále bych rád uvedl, že v pěších zónách je od roku 2007 do roku 2017 Policií ČR evidováno pouze pět dopravních nehod s účastí cyklisty, které skončily zraněním. Jakkoliv je možné, že některé incidenty policie neřešila, údaj o padesáti ošetřených pacientech po srážce s cyklistou je naprostý nesmysl.

Proti úplnému omezení jízdy na kole na centrálních pěších zónách se vyjádřilo již velké množství lidí. Téměř 2000 se přihlásilo k výzvě Auto*Matu proti připravovanému omezení, mezi nimi stovky rezidentů Prahy 1 a dále přes 50 architektů, 50 učitelů, umělci, desítky podnikatelů a vědců, na 30 lékařů a jeden ministr vlády České republiky. Ti všichni apelují, aby se neomezoval způsob dopravy, který si svobodně zvolili.

Apeluji tedy na vás i jejich jménem, abyste jako zastupitelé nebo členové rady doporučili odložit záměr na jaro příštího roku a v následujících cca čtyřech měsících pomohli jak radě MČ Praha 1, tak magistrátu a koneckonců i spolku Auto*Mat dojít v shodě s Ministerstvem dopravy k nalezení společného řešení, které zásadně nepoškodí podmínky pro jízdu na kole v centru Prahy.

Děkuji za vaše uvážení,

Vratislav Filler


Interpelace Lucie Trlifajové (laskavě poskytnuto)

Vážení zastupitelé, vážené zastupitelky,

ráda bych ve své interpelaci navázala na dopis, který jsem obdržela od MČ Praha 1 na konci srpna 2017.

Podle znění dopisu a následujících informací MČ nadále navrhuje zásadní omezení průjezdnosti městského centra. Navrhovaná řešení vnímám jako nepodložená a ráda bych Vás požádala o jejich konkrétní zdůvodnění.

V první řadě, bych Vás ráda požádala o upřesnění dat, o která se připravované opatření opírají.

Podle dopisu, který jsem od Vás obdržela, cituji „městská policie zaznamenala řadu přestupků způsobených neukázněnými cyklisty“. Ve stejné době, jako jsem dopis dostala, nicméně vyšel na veřejnost pokyn ředitele městské policie na Praze 1 Miroslava Stejskala, podle kterého strážníci oproti předchozímu roku evidovali o polovinu méně přestupků a s tím spojených sankcí, a ve kterém explicitně vyzývá k přísnějším postihům jízdy na kole.

Nemohu se zbavit dojmu, že jde o účelnou manipulaci s daty, která má zpětně legitimizovat připravované opatření. Jaká data pro zvýšený počet konfliktů s cyklisty MČ Praha 1 skutečně má?

Nejde jen o tom, že připravované opatření není nepodpořené akutními problémy s cyklistikou, ale především jde o zásadní a zcela nekoncepční zásah do dopravy v místě, kde denně projede téměř tisíc cyklistů. Petici naproti připravovaným opatřením podepsalo přes 1900 osob. Nejde o malou skupinu, které se dotýká.

Jde o důležitou spojku, která je používána v průběhu celého dne. Sama tam jezdím řadu let a potkávám řadu cyklistů. Připravované objížďky neumožňují rozumnou alternativu, která by nabízela tak velkému počtu lidí rychlý a bezpečný průjezd centrem – tj. tak aby páteřní cesta nevedla v úzkých ulicí a protisměrkách bez adekvátního prostoru pro cyklisty.

Ráda bych teda zopakovala svou původní otázku, jakým způsobem bude možné zachovat bezpečný a rychlý průjezd centrem?

Rozumím, že městská část řeší problém regulace elektrokol a koloběžek, nicméně bych ráda opět apelovala na to, aby se tento problém řešil odděleně od problematiky regulace cyklistiky v centru města.

Děkuji

Lucie Trlifajová

 

 

2046