08. Prosinec. 2017

Praha 1 omezí kola. Cyklisté si na protest lehnou na rušnou silnici

Omezení kol v centru zřejmě posvětí zastupitelé Prahy 1 už 12. prosince. Spolek Auto*Mat a cyklisté plánují večer před tím originální protest.

Ani 3 500 podpisů nepřesvědčilo minulý týden zastupitele hl. m. Prahy, aby se veřejně postavili za cyklisty v centru metropole1. Praze 1 už tak nic nebrání zavést časově omezený zákaz jízdy na kole v několika bezmotorových ulicích, kterou jsou pro pražskou cyklodopravu klíčové2. Zřejmě už od jara 2018.

Cyklisté potřetí protestují

Proti zákazu bojuje už od května spolek Auto*Mat3. Ten také svolal na pondělí 11. 12. protestní happening. Akce začne jako cyklovyjížďka po ulicích, které Praha 1 nabízí jako objízdné trasy. Pozvánku dostali i zastupitelé centrální městské části a hl. m. Prahy, aby si sami tyto trasy vyzkoušeli.

V závěru vyjížďky si na Křižovnické ulici lehneme na zem i s koly. V zahraničí se takto běžně protestuje proti ohrožování a zabíjení cyklistů4. Objízdné trasy, které Praha 1 navrhla, jsou totiž pro cyklisty zároveň jedněmi z nejnebezpečnějších úseků v centru. Např. na Smetanově nábřeží a Křižovnické došlo od roku 2007 k 16 nehodám se zraněním cyklisty – včetně 6 pádů na kluzkých tramvajových kolejích,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu.

Kdo rozhoduje o zákazu

Zastupitelé hl. m. Prahy se na svém zasedání 30. 11. 2017 nedokázali shodnout na společném stanovisku k zákazu i přes to, že oficiální strategické dokumenty města pěší a cyklodopravu jednoznačně prosazují5.

Vyjádření podpory magistrátu ovšem mělo být spíše symbolické, zákaz je v tuto chvíli plně v gesci centrální pražské městské části. Na jeho schválení a provedení dostaly v zásadě bianco šek Bezpečnostní a Dopravní komise Prahy 1.

Systém cyklistické dopravy je nedomyšlený. Když je silnice jedničková komunikace pro auta, tak o ní rozhoduje magistrát. Když jde o páteřní cyklotrasu, tak by o ní měl rozhodovat taky magistrát, nikoliv městská část,” prohlásil v debatě starosta Prahy 7 a t. č. pražský zastupitel Jan Čižinský.

Omezení se dotkne nejen obyvatel Prahy 1, ale také tisíců cyklistů z jiných městských částí, kteří tudy projíždějí do práce, a také např. messengerů a uživatelů sdílených kol6.

Poslední jednání

Na happening Auto*Matu hned další den naváže jednání zastupitelstva Prahy 1 – tedy poslední příležitost, kdy se k omezení mohou vyjádřit obyvatelé a kdy mohou požádat zastupitele o odložení. Hned poté zřejmě odbor dopravy Prahy 1 vydá návrh na stanovení zákazu. K němu by mělo dojít během několika měsíců.


Poznámky:

  1. https://www.auto-mat.cz/2017/12/zastupitelstvo-se-neshodlo-na-vyjadreni-k-omezeni-jizdy-na-kole-v-centru-automat-chysta-dalsi-protest/

  2. Zákaz se zřejmě dotkne těchto cyklotras:

  • A24: Újezd – Můstek – Vinohrady – Malešice – Dolní Počernice – Dubeč – Královice

  • A25: Staroměstská – náměstí Republiky – Žižkov – Hrdlořezy – Kyje – Hostavice – Dolní Počernice – Běchovice – Újezd nad Lesy

  • A242: Můstek – náměstí Republiky

  • A252: nám. Republiky – Florenc – Karlín – Palmovka – Balabenka – Vysočany

  • A251: náměstí Republiky – Štefánikův most

  1. Fotky z červnového Průvodu vypuštěných duší: https://drive.google.com/drive/folders/0B-k3WDcLtnGwc2pYQXVYenZvMGs, fotky z říjnového Srazu vypuštěných duší: https://drive.google.com/drive/folders/0ByNvJZnKDuIacVhMdmJ5RmRUODg a https://drive.google.com/drive/folders/0ByNvJZnKDuIabkpyOFFTTzQxeW8

  2. Např.:https://www.theguardian.com/environment/bike-blog/2013/dec/01/stop-killing-cyclists-die-in-tfl-protest

  3. Např.: zde a zde.
  4. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/mapa-kolika-cyklistu-se-dotkl-zakaz-projizdet-pres-den-centrem-prahy_1706010600_pek

2046