, ,
12. Prosinec. 2017

Report z protestní vyjížďky

Čtyřicet lidí zůstalo po naší protestní cyklovyjížďce ležet na zemi v Křižovnické ulici u Karlova mostu.  Po Průvodu vypuštěných duší a Srazu vypuštěných duší šlo o třetí akci v řadě upozorňující na snahy Prahy 1 v bezmotorových zónách společně s elektrokoloběžkami časově omezit i jízdní kola a odklonit cyklisty na dopravně nebezpečné úseky.

V pondělí večer jsme se 40 zastánci městské cyklistiky projeli trasy, které radnice nabízí jako objížďky pěších zón v centru města. V čem jsou objízdné trasy pro cyklisty problémové? Kromě toho, že řada z nich je o dost delší, vede po kolejích, kostkách či pasážemi domů(!), některé z nich pro cyklisty představují jedny z nejnebezpečnějších úseků Prahy 1 (pozn. 1). V letech 2007 – 2016 na Křižovnické ulici a Smetanově nábřeží došlo k 18 nehodám s účastí cyklisty. Ve stejném období v centrálních pěších zónách auta v pěších zónách srazila 22 chodců. Cyklisté a chodci se zde srazili třikrát.

Závěrečným leháním na zem v Křižovnické (u „myší díry“) jsme upozornili na ty cyklisty, kteří byli právě v těchto místech v minulosti sraženi, nebo se zranili na kluzkých kolejích. Je to i varování před dalšími zbytečnými nehodami.

Magistrát: Omezení nepomůže

Pozvánku k vyjížďce dostali i zastupitelé MČ Praha 1 a hl. m. Prahy, aby si uvědomili, jak nebezpečnými trasami hodlají cyklisty vést. To potvrzuje i výsledek analýzy (2) zadané Magistrátem hl. m. Prahy omezení kol v centrálních zónách nezlepší bezpečnost pěších, ale pouze zhorší bezpečnost cyklistické dopravy.

Ministerstvo dopravy: Elektrokoloběžky nejsou kola

Radní Prahy 1 už omezení schválili, v úterý 12. prosince by ho mělo definitivně posvětit i zastupitelstvo městské části. Situaci ale může zvrátit čerstvé stanovisko Ministerstva dopravy, na jehož nejednoznačný postoj se Praha 1 dlouhodobě odvolávala. Ministerstvo ve vyjádření pro magistrát z 5. prosince potvrdilo, že problémové elektrokoloběžky lze jednoznačně odlišit od jízdních kol a z pěších zón je vykazovat. Je také možné omezit zákaz na výkonná elektrokola tak, aby se běžných cyklistů nedotkl. Ministerstvo situaci doporučuje řešit důslednou kontrolou a sankcemi policie spíše než zákazem.

Centrum Prahy pro auta

Praha 1 v minulosti také argumentovala, že se cyklisté do centra nevejdou. Není divu, podle Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy zřídila radnice na Praze 1 od roku 2000 téměř 500 parkovacích míst na ulicích a více než 5000 parkovacích míst v budovách (3). Auto*Mat také opakovaně navrhoval ulevit Starému Městu od tranzitní dopravy, naposledy se zprovozněním tunelu Blanka (4).  

Foto: Tomáš Cach

Podívejte se na naši fotogaleriireport na Aktuálně.cz
nebo článek v Deníku

Přílohy:

1) Nedostatky na objízdných trasách

  • Křižovnické náměstí: nebezpečný průjezd po kostkách, tramvaje, velmi silný provoz, 16 nehod cyklisty se zraněním za deset let.
  • Zastávky Národní třída: Frekvence tramvají, těžko sjízdné kostky.
  • Husova: zůstává jednosměrná, takže jižním směrem cyklisté musí po Smetanově nábřeží.
  • Perlová: Kolony.
  • Ovocný trh: Parkoviště, provoz aut na pěší zóně.
  • Štupartská, Týnská ulička, a okolí: Orientačně náročná spleť ulic, jako objížďka nevhodné.
  • Králodvorská: Kolony, automobilový provoz.

 

2) Analýza zadaná Magistrátem hl. m. Prahy

Analýzu zadal Odbor Rozvoje a financování dopravy a byla ověřena posudkem ČVUT. Podle analýzy se jen na Křižovnické a Smetanově nábřeží stalo 18 nehod s účastí cyklisty, což je více než čtvrtina takových nehod na celém Starém Městě. Počet nehod cyklistů a chodců je v pěších zónách marginální. Závěr studie je následující:

Vyloučení cyklistické dopravy z centrálních pěších zón pro cyklisty nebude mít zřetelný dopad na počet nehod s účastí pěších. Dopad na bezpečnost cyklistické dopravy může být negativní (zvýšení v řádu jednotek nehod ročně), a to v případě, že po omezení průjezdu bude významná část cyklistů užívat jako objízdnou trasu nehodový úsek na průtahu centrem přes Křižovnické náměstí.

 

3) Nová parkovací místa – ze zadání koncepční studie Revoluční ulice

Vypracování koncepční studie ulice Revoluční bylo zadáno Usnesením Rady hlavního města Prahy číslo 2859 ze dne 21.11.2017. V návrhu zadání koncepční studie v kapitole 7.7 se uvádí:  

Od roku 2000 se zvýšil počet parkovacích stání v Pražské památkové rezervaci v ulicích o 453 a mimo ulice (podzemní parkoviště, vnitrobloky, parkovací domy, oddělená parkoviště apod.) o 5941.

 

4) Koncept Auto*Matu na zklidnění centra „Centrum bez kolon“
ke stažení zde: https://drive.google.com/open?id=0B8A0BmQtNYx5anpjZjZDejFQVm8

2046