,
25. Leden. 2018

4000 lidí podpisů proti omezování kol v centru Prahy nestačilo. Auto*Mat podává připomínku

23 ulic, průjezdů a náměstí Prahy 1 v celkové délce 3 300 metrů se má nejpozději do konce března každý den od 10 do 17 h uzavřít pro všechny cyklisty. Kontroverzní návrh Prahy 1 teď oficiálně připomínkuje veřejnost i spolek Auto*Mat. Ten navíc sbírá podpisy pod další petici pro Zastupitelstvo hl. m. Prahy.

Odbor dopravy Prahy 1 zveřejnil 28. prosince 2017 finální podobu dlouho diskutovaného omezení jízdních kol a elektrokoloběžek v bezmotorových zónách centra metropole (1,2). Podle spolku Auto*Mat omezení výrazně sníží bezpečnost jízdy na kole, její atraktivitu v celopražském měřítku (přerušuje tzv. páteřní cyklotrasy A24 a A25) a navíc je v rozporu s pražskými strategiemi podporujícími rozvoj cyklistické dopravy.

Auto*Mat dnes předal Úřadu městské části Prahy 1 svou připomínku k návrhu omezení jízdních kol (3). Pokud úřad připomínky věcně nevypořádá, může být výsledné omezení napadeno soudně.


Objízdné trasy ohrozí cyklisty

Návrh Prahy 1 dle spolku Auto*Mat nedává smysl – znevýhodní cyklisty a výrazně zhorší jejich bezpečnost. Navržené objízdné trasy totiž představují jedny z nejnebezpečnějších úseků ve městě (4), což potvrdila i analýza magistrátu (5). Omezení dopadne i na cyklokurýry, kteří dnes šetří prostor i ovzduší města.

„V roce 2017 jsme v centru uskutečnili 107 000 přeprav a neevidujeme žádné stížnosti nebo zranění způsobená chodcům či ostatním účastníkům silničního provozu našimi cyklisty. Po plánovaných uzavírkách budeme nuceni část přeprav realizovat opět automobily, což myslím není pro město úplně žádoucí,“ shrnuje Kateřina Ovesná z kurýrní společnosti Messenger, která také podala své připomínky.

Proti plánovému zákazu se postavil také občan Prahy 1, Ondřej Hána.

„Zejména průjezdy Celetnou a Železnou jsou významné nejen pro místní cesty, ale i pro centrum Prahy. V těchto ulicích není takový pěší provoz, aby bylo v daném čase vždy nutné z kola sesedat. Zákaz je přemrštěný  a neplní účel zlepšit bezpečnost pěších a cyklistů,” píše ve své připomínce.

Druhá petice

Ani celkem 3 962 podpisů pod elektronickou výzvou a následnou písemnou peticí proti omezování kol zatím nic nezměnilo. Praha 1 reagovala jasně: nesouhlasí s požadavky a návrhy petentů, zastupitelé magistrátu petici pouze vzali na vědomí bez jakékoli následné akce. Spolek Auto*Mat se nechce nechat odbýt a proto nyní sbírá podpisy pod druhou písemnou peticí (6). Oproti první zkonkretizoval své požadavky, aby město nemohlo protestní hlasy tak snadno ignorovat. S peticí půjde na zastupitelstvo ve druhé půlce února, na pořad jednání by se měla dostat v březnu.

Pikantní je, že omezení kol zřejmě dopadne i na samotné zaměstnance magistrátu. Minulý rok jich v rámci květnové soutěže Do práce na kole jezdilo na magistrát více než 100 a letos toto číslo možná ještě poroste.

Přílohy:

1) Návrh Opatření obecné povahy z úřední desky MČ Praha 1:
https://drive.google.com/open?id=1WOCnMKpSza8woqRXt5qQIfYpByBdTNxF

2) Mapa omezení:
https://www.auto-mat.cz/wp-content/uploads/stanoveni_prosinec_rozsah-1.png

3) Připomínky Auto*Matu k návrhu Opatření obecné povahy

Konkrétní sporné body návrhu Prahy 1:

  • Uvedený důvod omezení „bezpečnost pěších a cyklistů” je příliš vágní, bez jakékoli specifikace ze strany Prahy 1. Bezpečnostní posouzení zadané MHMP přitom říká, že omezení jízdy na kole bezpečnost cyklistické ani pěší dopravy nijak nezlepší.
  • Omezení se dotkne nejen centra, ale i celoměstských tras, návrh byl přitom zveřejněn bez stanoviska magistrátu.
  • 6 nových cykloobousměrek vítáme, někde pomohou. Neprůjezdné pěší zóny ale nedokážou vykompenzovat, v některých relacích (např. Mánesův most – Václavské nám.) nezajistí možnost zóny bezpečně objet.
  • Návrh je zbytečně omezující. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že elektrokoloběžky může z místa vyloučit specifický zákaz (kola nad 250 W). Není tedy třeba omezovat běžná kola. A pokud Praha 1 i přesto chce, aby se chodci cítili v pěších zónách bezpečněji, může snížit rychlost jízdy všech vozidel například na 10 km/h.
  • Zákaz jízdy v některých lokalitách je zcela absurdní (náměstí Republiky, kde denně projedou stovky tramvají, autobusů a vozidel zásobování, 50 metrů široké dolní Václavské náměstí, 30 metrů široké Příkopy)

Celé znění připomínky: Připomínky k OOP zony Praha 1 Auto-mat

4) Nehodovost

V centrálních pěších zónách došlo v letech 2007-2016 pouze ke třem srážkám cyklisty a chodce. Ve stejném období srazila auta v pěších zónách 22 chodců. Na nově navržené objízdné trase na Křižovnické a Smetanově nábřeží došlo k 18 nehodám s účastí cyklisty.

5) Analýza zadaná Magistrátem hl. m. Prahy

Analýzu zadal Odbor Rozvoje a financování dopravy a byla ověřena posudkem ČVUT. Podle analýzy se jen na Křižovnické a Smetanově nábřeží stalo 18 nehod s účastí cyklisty, což je více než čtvrtina takových nehod na celém Starém Městě. Počet nehod cyklistů a chodců je v pěších zónách marginální. Závěr studie je následující:

„Vyloučení cyklistické dopravy z centrálních pěších zón pro cyklisty nebude mít zřetelný dopad na počet nehod s účastí pěších. Dopad na bezpečnost cyklistické dopravy může být negativní (zvýšení v řádu jednotek nehod ročně), a to v případě, že po omezení průjezdu bude významná část cyklistů užívat jako objízdnou trasu nehodový úsek na průtahu centrem přes Křižovnické náměstí.“

Příklad: Pokud dnes chcete jet např. z Mánesova mostu na Václavské náměstí ujedete 1560 m po klidných ulicích. Od dubna ale budete muset jet v silném provozu po kolejích kolem Národního divadla a pak po tramvajových tratích ve Spálené a Vodičkově ulici – celkem 2400 m.

6) Petice

ke stažení zde: https://drive.google.com/file/d/1E5JA9hMsk_xn4iGlTEYHsvD0OyJj8Rep/view

Podepsané petice lze nosit na adresu: Auto*Mat, z.s., Vodičkova 36, 110 00 Praha 1, telefon: 212 240 666, petici lze také podepsat v Café Sicily a v kavárně Jericho

 

 

 

2046