14. Únor. 2018

Radlická radiála je zbytečná. Je i neodvratná? Auto*Mat podal připomínky

Projekt Radlické radiály – další z řady dálnic ve městě, které nám údajně konečně uleví – vstupuje do územního řízení. Šance na jeho odvolání jsou už spíše teoretické, přesto jsme k veřejné vyhlášce Prahy 5 (resp. Oznámení o zahájení navazujícího územního řízení stavby) podali ostrou připomínku. Stávající projekt v plném rozsahu odmítáme.

Očekávaný dopravní vývoj a dřívější pražské zkušenosti (Blanka, Mrázovka) říkají, že Radlická radiála je jen dalším z řešení, které ve městě vygeneruje více aut, znečistí ovzduší a rozbije další tučné prasátko městského rozpočtu. Ba co víc, Radlická radiála uškodí Praze nejspíš ještě víc než předimenzovaná Blanka 2.
Výběr z našich argumentů, které v připomínce předkládáme (celý text ZDE):

● Radlická radiála dostane 185 tisíc aut denně na Lihovar.

● Na Dívčích hradech vyroste komín, který bude vypouštět zplodiny z tunelu na celou východní část Prahy.

● Katastrofálně se zvýší zatížení hlukem, prachem a zplodinami v oblasti Zlíchova, Podolí a Braníka přímo na dně úzkého kaňonu Vltavy, kde rekreační oblastí nově pojede 40 000 aut denně. Navíc se z úseku Strakonické mezi Zlíchovským tunelem a Barrandovským mostem stane nejzatíženější silnice v Česku​ s hrůzostrašnou mírou téměř 185 000 aut denně.

● Praha potřebuje stavět městskou železnici, další linku metra a tramvajové tratě. RR pouze zvýší hybnost aut po městě, což opět podrazí nohy veřejné dopravě a utopí peníze do městského dálničního tunelu.

● Zkušenosti po otevření Blanky říkají, že městské dálnice bez realizace rozsáhlých doprovodných opatření mají vlivem dopravní indukce pouze krátkodobý a velmi omezený pozitivní dopad na povrchovou dopravu. Dlouhodobě ale vedou ke zvýšení intenzity dopravy, často i tam, kde se původně očekávalo zklidnění – v tomto případě konkrétně například na Radlické a Vrchlického ulici.

● Radlická radiála zhorší katastrofální dopravní situaci na levém břehu Vltavy a nadále jej zohyzdí. Město bude dotací paralelních tunelů metra a automobilových konkurovat samo sobě. Kvalita života ve městě se pro jeho obyvatele bude nadále snižovat. Projektanti budou stejně nadále podle hesla „čím hůře, tím lépe” lhát o dalších městských dálnicích, které nám konečně uleví.

Více jsme o Radlické radiále psali v tomto článku z loňského ledna.
2046