02. Březen. 2018

Zachraňte město! vyzývá soutěž Do práce na kole. Registrace začínají 1. března

Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat / výzvy Do práce na kole ze dne 1. 3. 2018

Praha – Co takhle nechat auto doma a celý květen šlapat do práce na kole nebo po svých? Tuhle měsíční týmovou výzvu loni přijalo 13 000 lidí ve 33 městech po celé republice. Pořadatel akce, Auto*Mat, letos hledá nové zachránce měst od emisí, kolon a nevhodně parkujících aut. Zapojení cyklisté, běžci i chodci ale udělají také něco sami pro sebe. Zlepší si fyzičku a do kanceláří budou vstupovat se správně okysličeným mozkem. Registrace začínají 1. března.

Cílem tradiční jarní akce není „honit“ kilometry, ale zkusit se v květnu co nejčastěji dopravovat do
práce „na vlastní pohon“. Na týmy o 2-5 lidech pak kromě dobrého pocitu čekají výhry např. v
podobě stylových kol, cyklistické výbavy nebo outdoorových zájezdů.

„Rádi bychom hravou formou motivovali zaměstnance, aby začali přemýšlet o svém životním stylu
a také o problematice udržitelné dopravy. Snažíme se apelovat i na zaměstnavatele, aby tyto
formy dopravy podporovali a umožnili bezpečné uzamknutí kola nebo osprchování se,“ říká Lenka
Myšáková, manažerka kampaně Do práce na kole.

„V Auto*Matu se dlouhodobě zabýváme problematikou dopravy a také kvality života ve městě.
Právě proto jsme jako motto letošního ročníku zvolili výzvu: Zachraň město! Vyrazit na kole je totiž
jeden z nejjednodušších způsobů, jak ulevit městskému ovzduší a ulicím plným aut,“ dodává Anna
Kociánová ze spolku Auto*Mat, který akci od samého začátku organizuje.

Patrony akce divadelníci i proslulý lékař

Výzvu Do práce na kole letos podpořili nejen účinkováním v motivačním videu od Jana Látala
tvůrci z divadla VOSTO5.

„Přijde mi absurdní, když ráno vídám nesmyslné kolony a ve většině aut sedí jen jeden, maximálně
dva cestující. Sami jezdíme na kole celkem často a určitě doporučujeme všem, aby to zkusili taky,“
říká Ondřej Cihlář z divadla VOSTO5. A Jiří Havelka doplňuje: „Kolo nepatří jenom na
cyklostezku, do lesa nebo do přírody, ale je to normální součást městského provozu.“ Petr
Prokop, Ondřej Bauer i Tomáš Jeřábek se ale shodnou, že městskému provozu je potřeba
přizpůsobit styl jízdy. Dodávají: „Nabádáme všechny, aby se k sobě chovali ohleduplně. Ve městě
je potřeba jezdit tak, jak to dovoluje město. Aby to nikoho neohrožovalo a nezpůsobovalo to
neustálý „třídní boj“ mezi uživateli silnice.“ (více v rozhovoru v příloze)

Další tváří 8. ročníku je proslulý internista prof. MUDr. Richard Češka, CSc. A proč on doporučuje jezdit do práce na kole? „Ve velkých studiích bylo prokázáno, že pětkrát týdně 30–40 minut dokonce jenom rychlé chůze je dostatečné. Jestliže budeme jezdit každý den do práce a z práce
na kole, tak je to úplně úžasné!“ dodává milovník cyklistiky, prof. Richard Češka. (celý rozhovor v
příloze)

Do školy na kole

„Další novinkou je, že se do akce letos více zapojí i studenti vysokých škol v rámci přidružené
soutěže Do školy na kole. Chtěli bychom, aby mladí více přemýšleli o dopadech různých forem
dopravy na města, ve kterých žijí. Připravujeme pro ně také zvýhodněnou registraci,“ doplňuje
Petra Melingerová, která má vzdělávání v Auto*Matu na starost.

Každý soutěžící dostane ke startovnému triko z biobavlny s ekologickým potiskem od OP Tiger.
Startovní balíčky pak rozveze účastníkům společnost GLS CZ. V každém městě pak místní
organizátoři pořádají speciální akce jako snídaně zdarma nebo volný vstup do bazénu či
hladomorny.

Více na www.dopracenakole.cz a facebook.com/dopracenakole.

Další materiály ke stažení (grafiky, fotky, videa, prezentace, rozhovory)

2046