, , ,
28. Květen. 2018

Omezení cyklistů na Praze 1 jako kolektivní trest

Smutné léto (a zbytek roku) zřejmě čeká všechny Pražany, kteří na kole projíždějí centrem města. Ještě nedávno tvrdil radní pro dopravu Prahy 1, Richard Bureš, že o omezení kol v bezmotorových zónách rozhodne to, jak se cyklisté v centru chovají. Ukazuje se ale, že Praha 1 jen čekala na rozhodnutí městského soudu. Ten koncem minulého týdne odmítl vydat předběžné opatření, které mělo omezení jízdy na kole pozastavit. Od začátku prázdnin tak budou míst cyklisté utrum, a to i přesto, že se podle průzkumu Auto*Matu bezohledně chovají jen 3 % z nich. 

Městský soud v Praze zamítl návrh žalobců (Auto*Mat, z.s., Petr Kučera a Jakub Stránský) na vydání předběžného opatření. Podle mluvčí Prahy 1 Veroniky Blažkové tak už nic nestojí v cestě, aby omezení jízdy na kole mohlo začít platit do hlavní turistické sezóny. Zákaz pohybu na kolech se má mezi 10.00 a 17.00 týkat pěších zón zejména kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Soud sice bude ještě rozhodovat o návrhu úplného zrušení omezení, na to však podle radnice Prahy 1 není nutné čekat. Pokud by finální rozsudek dopadl ve prospěch cyklistů, mělo by být podle soudu možné dopravní značení uvést bez větších potíží do původního stavu.

Nebezpečí nejsou cyklisté

Podle soudu cyklistům na objízdných trasách nebezpečí automaticky nehrozí. Statistiky ale hovoří jinak: Dle statistik Police ČR byly v pěší zóně zaznamenány 3 nehody chodce s cyklistou mezi roky 2007 a 2017. Pro srovnání, na stejném místě bylo za stejnou dobu zaznamenáno 22 nehod chodce a automobilu.

Na Křižovnickém náměstí a Smetanově nábřeží, které má sloužit jako objízdná trasa pro Staroměstské náměstí, bylo ve stejném období autem sraženo 9 cyklistů, dalších 6 cyklistů se na této tramvajové trase zranilo údajně bez vnějšího zásahu. Je také zajímavé, že na stejném úseku došlo za deset let k 83 srážkám auta a chodce.

Kolo v centru jen pro supermany?

Trasy, které mají od června sloužit jako objížďky, vedou často po tramvajových kolejích Vodičkova, Spálená, kde často panuje hustý automobilový provoz. Nejnebezpečnější úsek Smetanova nábřeží a Křižovnické zaznamenal za deset let 18 nehod cyklisty se zraněním.

Přes pěší zóny jezdí zejména slabší cyklisté, pro které je provoz na rušných ulicích příliš silný. Obáváme se, že vržením těchto lidí do provozu se počet nehod na Křižovnickém náměstí a ve Vodičkově ulici výrazně zvýší.

„Myšlenka, že bude Praha s více cyklisty a méně auty čistější a příjemnější, mě tak nadchla, že jsem se zapojila do výzvy Do práce na kole. A nehodlám polevit ani po skončení soutěže. Přesto se jako začátečnice v jízdě na kole otrkávám teprve postupně a provoz v centru města pro mě znamená i velký stres. Zpráva o uzavření zón v centru, které mají nahradit objížďky tak frekventovanými ulicemi jako je Vodičkova, kde shodou okolností pracuji, mě ale poněkud vyvádí z konceptu. Je zřejmé, že lidé jako já, možná i zkušenější cyklisté, kteří prostě rádi jezdí po Praze, budou hodně zvažovat, jestli se nevrátit k autu nebo tramvaji, protože soupeřit s těmito vozidly na takto vytížené komunikaci je skoro hra na život a na smrt,“ říká Josefina Formanová z Post Bellum.

Cyklisté v centru: 80 % ohleduplných, 5 % bezohledných

Auto*Mat mezitím provedl orientační sčítání cyklistů v zónách. Šestihodinové orientační sčítání se zaměřilo na chování cyklistů a uživatelů elektroskútrů. Uskutečnilo se na Staroměstském náměstí, náměstí Republiky a na Můstku a vyhodnotilo chování celkem 289 cyklistů a motocyklistů. Výsledkem sčítání je, že bezohledně se v pěších zónách chová méně než 5 % projíždějících cyklistů. Realizace zákazu ale dopadne na všechny jako kolektivní trest. Dovolila by si městská část zakázat autům vjezd do centra Prahy jen proto, že 5 % motoristů jezdí po silnicích bezohledně?

Sčítáním se také značně oslabil argument, že cyklisté kolo v pěších zónách bez problémů povedou. Stávajících méně než 5 % cyklistů vedoucích kolo naznačuje, že takové chování není pro cyklisty v zóně přirozené.

Před čtrnácti dny jsme oslovili radnici Prahy 1 s návrhem připravit kompromisní řešení, které by zahrnovalo doplnění dalších cykloobousměrek a méně restriktivní způsob zklidnění projíždějících cyklistů snížením rychlosti na 10 km/h. Tento návrh nebyl akceptován.

Radnice Prahy 1 se zkrátka rozhodla zdecimovat pražskou cyklodopravu a fakta jí v cestě stát nebudou. Do konce června se proto v centru Prahy ještě jednou sejdeme a důstojně se s udržitelnou mobilitou na Praze 1 rozloučíme.


Příloha – podrobné výsledky hodnocení chování cyklistů

Sčítání bylo provedeno v následujících lokalitách a časech:

  • Staroměstské nám. 17.5. 15:50-16:50 a 18.5. 7:55 – 8:55,
  • Můstek 17.5. 16:55-17:55 a 18.5. 6:50 – 7:50,
  • Náměstí republiky 21.5. 16:50 – 17:50 a 22.5. 7:50 – 8:50

U cyklisty (280 průjezdů) bylo chování rozčleněno takto:

  • Vedl kolo (4,2 %): Cyklista v době, kdy byl pozorován (zpravidla na vzdálenost 50  – 100 metrů) z kola sesedl, byť jen na část své cesty.
  • Jel ohleduplně (76,8 %): Cyklista jel pomalu a od chodců si zachovával velké odstupy.
  • Jel asertivně (16,1 %): Cyklista jel rychle, nezachovával velké odstupy, ale chodce svou jízdou neohrožoval. Případně zvonil z dálky, aby na sebe upozornil.
  • Jel bezohledně (2,9 %): Cyklista jel rychle a svou jízdou ohrožoval chodce.

U motocyklisty (elektroskútru, pouze 9 průjezdů) bylo hodnocení méně jemné:

  • Jel ohleduplně (67 %),
  • Jel bezohledně (33 %).

Po sečtení obou skupin vychází, že bezohledně se v pěších zónách chová 3,8 % cyklistů a motocyklistů.

Během sčítání bylo zaznamenáno 227 průjezdů motorových vozidel.

 

2046