16. Květen. 2018

Dopravní populismus: Rada nebude prověřovat varianty Blanky 2

Rada hlavního města Prahy v úterý zastavila prověřování variantních řešení dostavby Městského okruhu (článek). Ve hře tak zůstává už jen tunelové provedení. Toto rozhodnutí považujeme za fatální chybu a projev dopravního populismu. Kapacitnější Blanka 2 totiž – stejně jako další podobné stavby v minulosti – do Prahy přivede další auta. Politici se zřejmě obávají přiznat, že vsadili na chybné řešení: prověřování by totiž mohlo ukázat, že varianty by Praze sloužily lépe než Blanka 2.

Petr Dolínek tvrdí, že není třeba plýtvat penězi, protože alternativní varianty nikomu nic nepřinesou. Ve skutečnosti zakazuje jejich prověření proto, aby někdo náhodou nezjistil, že se Městský okruh dá dokončit i jinak: lépe, legálně a dokonce i dřív než Blanka 2 (jako např. náš návrh Městský okruh pro všechny z roku 2016). Nalít 60 miliard do špatné stavby snad nebude plýtváním?

Údajným argumentem pro stavbu Blanky 2 je kladné stanovisko posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA. EIA přitom klade zásadní podmínky, zejména předchozí zprovoznění celého vnějšího okruhu kolem Prahy a zavedení mýta. Je-li pro Prahu Městský okruh prioritou, měla by jej postavit způsobem, který dovolí jeho zprovoznění dřív, než stát dokončí Pražský okruh. Chce-li Praha stavět ihned Blanku 2, bude ji muset provozovat roky stejně ilegálně, jako provozuje Blanku (viz pořad Nedej se).

Kladné stanovisko EIA na Blanku 2, kterým Rada argumentuje, nedovoluje zprovoznit Blanku 2 v dohledné době a je tak pro urychlenou dostavbu Městského okruhu zcela irelevantní. Petr Dolínek a Adriana Krnáčová ho používají jen jako ‘Kladivo na čarodějnice’, tedy na zametení alternativních variant.

Hlavním problémem Prahy není nedostatečná kapacita silnic ve vnitřním městě, ale neschopnost města dostat motoristy přijíždějící z okolí Prahy do veřejné dopravy. Tímto rozhodnutím Rada jen potvrdila, že tvrdě podporuje automobilovou dopravu. Veřejná doprava se stává popelkou a hrozí, že bude za deset let autům naprosto nekonkorenceschopná. Kolik energie vynakládají městské úřady na jednání o urychlené výstavbě železničního diametru, který je nezbytný pro zkapacitnění příměstské železnice? Minimum.

O tom, jak vedení Prahy dlouhodobě překrucuje fakta, aby stavbu Blanky 2 obhájilo, se můžete přesvědčit zde.

 

2046