14. Květen. 2018

Report z Velké jarní cyklojízdy (+fotky a debata)

Sázka na květen se vyplatila. Oproti loňské i předloňské dubnové cyklojízdě jsme v sobotu do cíle konečně dojeli suší. Ze čtyř směrů dorazilo na Václavské náměstí zhruba 400 účastníků, kteří už společně pokračovali přes Nuselský most do cíle ve vršovickém vnitrobloku Petrohradská kolektiv. Kromě DJ, baru a grilování tu následovala debata politiků a kandidátů nad budoucností cyklodopravy v Praze. 

Fotky z cyklojízdy najdete ZDE, z afterparty ZDE. Video z Václaváku od jednoho z účastníků na iReporter ZDE. Článek na Novinky.cz ZDE.

Celou debatu zaznamenal Pražský cyklista ZDE.

Debatovat přišli pražští zastupitelé Ondřej Mirovský (Zelení) a Ondřej Kallasch (Piráti), zastupitel MČ Praha 3 Radek Hlaváček (ČSSD), předseda výboru KDU-ČSL Prahy 5 Jan Martínek, člen komise pro cyklistickou dopravu Miroslav Prokeš (KSČM) a zástupce hnutí Praha sobě Adam Scheinherr. ANO, ODS a předvolební koalice TOP09+STAN nakonec do debaty své zástupce nevyslaly.

Politici svorně vyjadřovali podporu cyklistické dopravě. Dle nich by se ideální každoroční investice do segmentu cyklo měly pohybovat od 100 do 250 milionů Kč (letos je to 99 mil., loni a předloni kolem 40 mil.). 

“Chceme stavět cyklotrasy oddělené od silnic, tzv. cyklomagistrály, osvětlené cyklostezky, které by šlo používat i v mimosezóně, “ řekl například Pirát Ondřej Kallash.

“Nechtěli bychom dělat jen investice do stezek, za tu samou cenu se může zrekonstruovat několik ulic v centru tak, že budou odpovídat nárokům pěší, cyklo a automobilové dopravy,” přidal pohled uskupení Praha sobě Adam Scheinherr.

“Přáli bychom si, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 – 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům,” prezentoval stanovisko KDU-ČSL Jan Martínek.

Cyklojízdu jsme také záměrně trasovali Prahou 1, kde místní radnice hrozí omezením cyklistů od 10 do 17 hodin. Omezení je již připraveno a městská část ho může kdykoliv zavést. Auto*Mat a 5000 signatářů naší petice naopak žádají pražský magistrát, aby začal připravovat bezpečné, kompromisní řešení.

Účastníci debaty se jednomyslně shodli na nevhodnosti zákazu v navrhované podobě a na tom, že je třeba pro jízdu na kole přes centrum zajistit bezpečný průjezd. Mezi návrhy k řešení padlo upravení režimu ve vybraných ulicích, které by tak byly určeny přednostně pro cyklisty, dopravní zklidnění centra, ke kterému nedošlo, ale mělo dojít po zprovoznění tunelu Blanka nebo zřízení cyklistického průtahu v koridoru Severojižní magistrály.


Na debatě dále zaznělo:

Ondřej Mirovský (Zelení):

“Nechceme, aby jezdili na kole všichni, pro město je ale dobré, když se jezdí na kole maximálně.”

Jakkoliv na magistrátě nejsou některé věci optimální, myslím si, že zrovna oblast bezmotorové dopravy, bezbariéry, podpora cyklodopravy, BESIP, to jsou věci, které se podařilo dostat na úroveň, která tady nikdy nebyla.”

 

Ondřej Kallasch (Piráti):

“Je dobré, aby se cyklistická opatření dělala v době, kdy se silnice nebo křižovatka opravuje. Investovat by se mělo mezi 100-150 miliony ročně, abychom dosáhli uvažovaného 5-7% podílu cyklistiky v Praze.“

“Nechceme kreslit cyklopruh úplně všude, chápeme také potřeby automobilové dopravy.”

 

Radek Hlaváček (ČSSD):

“Chceme vyčlenit cyklistickou dopravu a bezpečnost do zvláštní kategorie, aby se dala snáze prosazovat. Ve chvíli, kde to je zabalené do balíku dopravních opatření, tak to vedle automobilové dopravy nemá dostatečnou prioritu.”

 

Adam Scheinherr (Praha sobě)

“Podíl cyklodopravy je 1-2%, městské dopravní investice jsou ročně kolem 10 miliard, což pak v té cyklistice odpovídá těm 100-200 milionům korun.”

 

Jan Martínek (KDU-ČSL):

“Rádi bychom iniciovali větší zklidnění dopravy zónami 30, humanizovali ulice výsadbou stromů, zřizováním laviček, parkovacích míst.”

“Podporovali bychom cyklostrády a další opatření, myslíme si, že cyklisté patří do provozu, že cyklopiktogramy pomáhají větší bezpečnosti provozu.“

“Chtěli bychom, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 – 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům.”

 

Miroslav Prokeš (KSČM):

“V Praze máme v programovém prohlášení podporu cyklistické dopravy bezpečné, oddělené od automobilového provozu.”

“Souhlasím se vším, co tu bylo řečeno a rozhodně to budeme podporovat. Naši zastupitelé nebudou podporovat rozšiřování autodopravy na úkor cyklistů.”

2046