31. Červenec. 2018

Auto*Mat vyhrál soud: Centrum Prahy je pro cyklisty opět průjezdné!

Více než rok (nejen) naší práce se vyplatil: Městský soud na základě žaloby Auto*Matu a dalších navrhovatelů pustil cyklisty znovu do pěších zón Prahy 1. Zrušil totiž opatření obecné povahy, které jízdu na kole v centru města omezovalo. Soud poukázal především na to, že městská část nevypořádala 65 připomínek institucí a občanů a že její řešení bylo přemrštěné (více na blogu naší advokátní kanceláře). Městská část může podat do 14 dnů proti rozsudku kasační stížnost. Nově nainstalované značky ovšem platí, dokud visí.

 

Zrušení omezení kol je skvělá zpráva, práce ale pro nás nekončí. Situaci v pěších zónách ani nyní nepokládáme za ideální, a proto Městské části Praha 1 opět nabízíme pomoc při přípravě kompromisního, dlouhodobého a komplexního řešení. Podklady k němu jsme zveřejnili už před rokem a snažili se návrh s radnicí P1 prodiskutovat. Tehdy se o něm ale nechtěla bavit.  

 

I když z analýzy Auto*Matu vyplývá, že se v pěších zónách bezohledně chová jen nepatrná část cyklistů, vyzýváme všechny kolaře k ohleduplnosti!

 

Platí rozhodnutí soudu, nebo značky?

Momentální stav je opravdu kuriózní. Soud sice omezení kol zrušil, ale značky v ulicích platí, dokud nebudou odstraněny. Požádali jsme proto Prahu 1, TSK i magistrátního radního pro dopravu Petra Dolínka, aby na základě rozsudku zákazy co nejdříve demontovali. Mít v ulicích soudem zrušené značky poškozuje důvěryhodnost a právní vymahatelnost dopravního značení. Tato situace také ztěžuje práci policie, která se při dohledu nad cyklisty projíždějícími kolem soudem zneplatněných značek dostává do skutečně prekérní situace.

 

Rychlé řešení

Dopravní značení by mělo být co nejdříve uvedeno do souladu s verdiktem soudu (značky se naštěstí dají celkem snadno zakrýt). S omezením průjezdu vzniklo i několik nových cykloobousměrek, které by nyní teoreticky měly být zrušeny. To by ale byla škoda, protože právě ty pomohou cyklistům i chodcům. Doporučujeme proto provést tyto rychlé úpravy (zneplatnit značky a zachovat obousměrky) a především hledat způsob, jak cyklistům nabídnout bezpečný průjezd přes centrum Prahy (pokud možno, mimo pěší zóny). Prahu 1 jsme požádali, aby zrušila zákaz na náměstí Republiky a na ostatních náměstích umožnila jízdu desetikilometrovou rychlostí.

Kompromisní návrh - cyklo centrum

Možný návrh rychlého řešení v centru podle Auto*Matu.

 

Co se bude dít teď?

Praha 1 nyní přemítá, zda podá na verdikt Městského soudu kasační stížnost (omezení kol ale minimálně do dalšího rozhodnutí soudu nesmí platit). Radnice se může snažit najít záminku pro odmítnutí demontáže značek. Jediný správný postup ale nyní je značení s minimem nákladů co nejdříve zneplatnit – přeškrtat zákazy na značkách páskou, zákazové značky zakrýt pytli. Na několika místech se musí vyměnit plech za původní.

 

Politikům pište dál

I přesto, že kola do pěších zón znovu můžou, je ideální doba psát politikům (klidně podle našeho návodu). Podmínky v pěších zónách (i mimo ně) by totiž pro chodce i cyklisty mohly vypadat daleko lépe. Politiky žádejte o trvalý bezpečný průjezd centrem mimo pěší zóny. Nemusíte navrhovat jak, to je starost odborníků. Můžete ale psát, že i pro rekreační cyklistiku musí existovat přes centrum alespoň jeden průjezd, který budou moci používat i děti (například od Mánesu k Rudolfinu se dnes po cyklostezce nedostanete – žádná tam pořád není).

Pravděpodobně i vy slýcháte názory (nejčastěji z radnice MČ Praha 1), že kola se do centra Prahy nevejdou kvůli úzkým ulicím. Nenechte se touto demagogií zmást (a dotyčné odkažte na města jako například nizozemský Assen). Více než třetina Starého Města byla v 19. století asanována a šířkou ulic se nikterak neliší od Vinohrad. Nové Město má pak přinejmenším hlavní ulice dostatečně široké už od Karla IV.

Pokud v centru něco zabírá místo, pak jsou to auta (která zde mají na svědomí i nejvíce nehod s chodci). Ta se ale žádný současný radní Prahy 1 “kupodivu” omezovat nechystá. Nicméně na volnější ulice se blýská alespoň ve vyjádření některých politiků, které jsme v souvislosti s kauzou oslovili my.

 

Happening

5. září je stále v plánu happening, který měl původně protestovat proti omezení. Nyní na něm budeme požadovat koncepční a bezpečné řešení pro cyklisty i chodce. Sledujte náš web a Facebook.

 

Dopis

Politikům stále píšeme i my. 27. 7. jsme starostovi O. Lomeckému, radnímu pro dopravu R. Burešovi a řediteli Odboru dopravy MČ Praha 1 L. Czitalovi odeslali dopis, ve kterém navrhujeme ponechat vzniklé cykloobousměrky, než se najde kompromisní řešení (viz níže).

 

Děkujeme

Proti zákazu nevystupoval jen Auto*Mat, který kromě žaloby za uplynulý rok proti zákazu uspořádal tři protesty, shromáždil dvě petice pro pražské zastupitelstvo, připomínkoval návrh omezení a interpeloval politiky. Akce proti omezení pořádali Zelení Prahy 1, kteří také interpelovali na zastupitelstvu městské části. Dva happeningy (jízdu Lomeckých a závod o nejpomalejší průjezd pěší zónou) uspořádalo i Radio Tuleň. Proti zákazu vystoupila řada politiků (zástupci Pirátů, Zelených, Prahy sobě, Jiří Pospíšil, tehdejší ministr spravedlnosti Robert Pelikán) i mediálních osobností (Jan Lipold, Martin Fendrych). V neposlední řadě děkujeme advokátu Štěpánu Holubovi, který nás ve sporu zastupoval.

 


E-mail spolku Auto*Mat adresovaný dne 27. 7. 2018 starostovi MČ Praha 1 Oldřichu Lomeckému, radnímu pro dopravu Richardu Burešovi a řediteli Odboru dopravy MČ Praha 1 Ludvíku Czitalovi:


Vážený pane starosto, vážený pane radní, vážený pane řediteli,

vzhledem k tomu, že Městský soud na Praze 1 rozhodl o zrušení Opatření obecné povahy (OOP) č.j. ÚMČ P1 211201/2018/ODOP/042/KT a s ohledem na aktuální situaci, kdy jsou v pražských ulicích rozmístěny značky dle tohoto OOP, prosíme městskou část o vstřícný přístup při řešení nastalé situace.

Proto:

 

  • Žádáme MČ Praha 1, aby zajistila co nejrychlejší zneplatnění dopravního značení zakazujícího vjezd do pěších zón.
  • Navrhujeme MČ Praha 1, aby vydala OOP s cílem střednědobého kompromisního řešení situace v zónách, a to s následujícím obsahem:
  • zcela zruší zákaz na náměstí Republiky,
  • na celoměstských cyklotrasách  na Můstku a v okolí Staroměstského náměstí nahradí zákaz požadavkem na jízdu všech vozidel rychlostí 10 km/h nebo jiným vhodným způsobem zklidní jízdu cyklistů, aniž by vyžadovala vedení kola,
  • doplní výzvy k vzájemné ohleduplnosti cyklistů a chodců.
  • Dále navrhujeme, aby MČ Praha 1 vydala OOP, kterým potvrdí zřízené cykloobousměrky v ulicích Jungmannova, Martinská, Veleslavínova, Široká a Barvířská, a doplnila další, přinejmenším v ulici Husově, Široké (západně od Maiselovy) a Palackého, kde je to pro pěší zóny kritické. Vhodnější by ale bylo prověřit všechny ulice Starého Města (případně Malé Strany) a zřídit cykloobousměrky všude, kde je to možné podle platných TP 179 bez výraznějších změn kapacit dopravy v klidu.
  • Navrhujeme, aby MČ zahájila spolupráci s MHMP, cyklokomisí, Institutem plánování a rozvoje a památkáři na přípravě studie bezpečného řešení cyklistické dopravy v centru Prahy jako takovém. Auto*Mat při přípravě této studie nabízí roli konzultanta.

 

Takové řešení kauzy považujeme za optimální, protože půjde o kompromis, který adekvátně ochrání chodce, aniž by poškodil cyklistickou dopravu.

 

S pozdravem,
Vratislav Filler,
Auto*Mat

2046