13. Červenec. 2018

Tlustá bílá čára za starostou Lomeckým

Praha – Na území Prahy 1 se včera objevily výrazné bílé čáry, doplňující svislé značení zákazu jízdy na kole. Podle spolku Auto*Mat vystihuje arogantní realizace dopravního značení přístup radnice k udržitelné dopravě a místním občanům. Celé opatření je přemrštěné a navíc není doplněné zavedením adekvátních objízdných tras. Cyklisté jsou tak vyháněni mezi tramvaje a do křivolakých uliček Starého Města.

„Takto nevkusné provedení zákazu je projevem zpupnosti městské části Praha 1. Zvlášť směšné je to na náměstí Republiky, kde se takto zakazuje jezdit cyklistům v tramvajových kolejích a kudy denně projedou stovky aut. Když odhlédnu od nesmyslnosti celé věci, tak si rozhodně dovedu představit, že se tyto čáry udělají méně výrazným způsobem, a na řadě míst nemusí být vůbec, protože svislé značení je jednoznačné,” říká Vratislav Filler z Auto*Matu.

Ředitel spolku Auto*Mat Martin Šotola doplňuje: „Drtivá většina nejen evropských měst cyklistiku jako funkční dopravní alternativu vítá, respektive aktivně podporuje. Aktuální dopravní kolaps v Praze jednoznačně ukázal, že i v našem městě je tato podpora velmi žádoucí a je tedy s podivem, že se vedení městské části Praha 1 rozhodlo jít zcela opačnou cestou, která ve vysledku zhorší dopravní situaci a zvýší nebezpečnost pro cyklisty v centru metropole. Samotná podoba vodorovného dopravního značení formou (zbytečných) bílých čar navíc ukazuje estetický diletantismus a neúctu k historickému centru Prahy.”  

„Omezení cyklistů v bezmotorových zónách se citelně dotkne i účastníků tradiční výzvy Do práce na kole. Těch je každým rokem víc a roste i počet zapojených zaměstnavatelů. Právě řada velkých firem, úřadů a institucí v centru sídlí, nebo se k nim člověk musí přes centrum dostat. Podle nás je to jasný signál, že Praha 1 jde úplně opačným směrem než evropské metropole. A že udržitelný, a přitom zdravý a praktický způsob dopravy musí ustoupit podivným turistickým atrakcím a myšlení odpovídajícímu 70. létům,” dodává Lenka Myšáková, manažerka výzvy Do práce na kole.

Spolek Auto*Mat připravil ve spolupráci s portálem Prahou na kole návod, jak zákazy objet, a bude také informovat cyklisty přímo na místě. Na září pak chystá protestní happening.

Do té doby vyzývá své příznivce či odpůrce zákazu, aby psali politikům a ptali se jich, jak se k tomuto opatření postaví po volbách.

Proti tomuto konkrétnímu opatření bojuje spolek Auto*Mat už více než rok. Mezitím předložil radnici Prahy 1 i občanům např. návrh řešení cyklodopravy v centru a analýzu chování cyklistů v zónách. Podle analýzyUrban Cyclers vede přes pěší zóny téměř polovina cest na kole, které se na Praze 1 vykonají.

2046