12. Prosinec. 2018

Úspěchy Auto*Matu v roce 2018

Jaký byl rok 2018 v Auto*Matu? Přes politické snahy o stigmatizaci celého neziskového sektoru, který brzy přejala část veřejnosti, nakonec moc povedený.

Nejen, že se žádný hon na čarodějnice nekonal, uspěli jsme dokonce nad očekávání – v cyklo-kauzách na Praze 1 a 8 jsme zaktivizovali přes 5000 z vás a soudy nám v obou případech nakonec daly za pravdu, hitem se stalo související video se slušným Vaškem. Zažít město jinak i Do práce na kole i se opět rozšířily a ve studentské verzi výzvy poprvé vyjeli i žáci středních a vysokých škol. Rozšířili jsme náš tým a zveřejnili výzvu Město snů – 5 vizionářských bodů, které by Prahu proměnily v udržitelné a zdravé místo pro život. Do nového roku také vstupujeme posíleni i o nové vazby. Začali jsme se častěji a pravidelně scházet se zástupci ostatních nevládek a bavit se o sdílených problémech i výzvách.

Chtěl/a bych podpořit Auto*Mat

Tým EY Careers

Do práce na kole

8. ročník s tématem Zachraň město opět přivítal historicky největší počet účastníků: 16 347 lidí (o 27 % více než loni) z 6698 týmů a 1838 institucí. Ti během května celkově ujeli 3 545 323 km a teoreticky ušetřili 457 tun CO2. Z dotazníku, který vyplnilo asi 2000 účastníků, jsme zjistili, že 60 % z nich bude do svého zaměstnání jezdit nebo chodit se stejnou intenzitou i po Do práce na kole, 38 % bude pokračovat a pouze 2 % z nich se vrátí do MHD nebo aut. To je skvělá zpráva!

Díky kreativitě místních organizátorů i samotných soutěžících se pěkně rozrostla nabídka akcí, které jsou pro soutěžící ve startovním tričku zdarma nebo se slevou. V několika městech se také konaly doprovodné výlety či cyklojízdy. Ve většině měst se účastníci mohli setkat osobně na závěrečných večírcích (fotky z pražského) s předáváním cen.

Kromě tradičních soutěžních kategorií jsme připravili i vědomostní kvíz o ceny, který zároveň vzdělával soutěžící v oblasti udržitelné mobility. Vyplnilo jej 1 355 lidí.

Tvářemi ročníku se stali známý internista Prof. Richard Češka a herci z divadla VOSTO5, se kterými jsme natočili i propagační videospot. Za letošní výzvou jsme udělali tečku v podobě krátkého videa.

Pro žáky středních a vysokých škol jsme poprvé přichystali studentskou variantu výzvy – Do školy na kole, kterou příště rozhodně zopakujeme. A aby toho nebylo málo, od soboty 16. do soboty 22. září jsme podruhé uspořádali zářijovou výzvu Do práce na kole pro 3790 z vás!

Závěrečná zpráva Do práce na kole

Zažít město jinak v Biskupcově ulici, foto: Jan Ferkl

 

Zažít město jinak

Ani letos jsme nevynechali třetí sobotu v září a ve 23 městech potřinácté koordinovali největší sousedské slavnosti v Česku Zažít město jinak – tentokrát s mottem Město snů. 15. září se tak do ulic v celé republice vydaly desítky tisíc lidí, aby svá oblíbená místa přetvořili v sousedské oázy a nebo poznali jinak, než jsou zvyklí. Jen v Praze bylo snových míst na 71 (z toho 23 úplně nových).

V hlavním městě jsme v sousedské zóny přetvořili 19 240 m2 chodníků, 33 993 m2 zeleně a 46 640 m2 silnic. Na slavnostech se podílelo cca 300 organizací a celkem 800 subjektů (včetně firem apod.).

Natočili jsme dvě zasněná propagační videa (ping-pongové a grilové), která režíroval Matyáš Fára. Autorem dokumentárního videa z celého dne je Ondra Nuslauer.

Všechny fotky a výběr z fotek.

Sametové posvícení

Výjev Auto*Matu na Sametovém posvícení, foto: Jan Hromádko

 

Rozvoj Prahy

V osmnáctém roce nám byly hvězdy nakloněny i v jinak nevděčné disciplíně, kterou je naše “watchdogová” aktivita Rozvoj Prahy.

  • Proti zákazu jízdy na kole v pěších zónách Prahy 1, se kterým vyrukovala místní radnice, jsme sebrali přes 5000 hlasů (ve dvou papírových peticích a elektronické výzvě). Petici jsme pak projednávali na celoměstském zastupitelstvu. Opatření obecné povahy, které vydala Praha 1 a v červnu ho skutečně zavedla, jsme široce a důkladně připomínkovali a nakonec soudně napadli. Soud nám dal za pravdu a zákaz kol tak opět nikde neplatí. Související výstupy na webu AM.
  • V souvislosti s omezením jízdy na kole jsme v lednu pořádali happening upozorňující na nebezpečnost objízdných tras. Natočili jsme video ”přes čáru legálně”, které získalo na FB téměř 130 tisíc shlédnutí a vyhrálo i Cenu Fóra dárců 2018.
  • Podali jsme obsáhlé připomínky k Metropolitnímu plánu Prahy v rámci společného jednání. Celkem 90 připomínek se soustředí především na zásahy do principů udržitelné dopravy, posílení statutu konkrétních staveb veřejné dopravy (veřejně prospěšné stavby) a korekci některých nevhodných záměrů (zejména v dopravě automobilové). Připomínky jsou výsledkem našeho několikaletého sledování a hodnocení plánu, ve kterém budeme pokračovat.
  • Před komunálními volbami 2018 jsme věnovali oznámkovali míru dopravní udržitelnosti a transparentnosti centrálních městských částí a magistrátu. Politickým stranám kandidujícím na magistrát jsme zaslali neveřejná doporučení pro jejich volební programy. Před volbami jsme potom zveřejněné volební programy stran zanalyzovali a kriticky posoudili. Aktivitu kolem voleb jsme uzavřeli odborným komentářem ke koaliční smlouvě a schůzkami s novými městskými politiky především v gescích dopravy.
  • V rámci projektu Lidová škola městské cyklistiky jsme uspořádali sérii přednášek pro odbornou veřejnost a školy na téma bezpečnosti cyklodopravy a navrhování kvalitní cyklistické infrastruktury.
  • V listopadu jsme uspořádali půldenní seminář s mezinárodní účastí Cyklistika v kopcovitých městech (foto), na kterém nám své zkušenosti předávali zástupci měst Bernu, Lisabonu a Vídně.
  • Spolupráci na plánu udržitelné mobility zakončujeme v prosinci podáním připomínek.
  • V kauze rušení karlínských cykloobousměrek jsme vyhráli jedno soudní řízení, městská část ale mezitím vydala další stanovení, kterými dle našeho názoru nezákonné zrušení části cykloobousměrek fixuje. Budeme proto podávat další žaloby.
  • Věnovali jsme se projektu Penty na Masarykově nádraží. Podali jsme připomínky na veřejném projednání EIA a zaslali návrh na úpravy dopravního řešení zainteresovaným stranám.
  • Vydali jsme analýzu dopravního vývoje v Praze tři roky od zprovoznění Blanky.
  • Komentovali jsme řadu záměrů ve veřejném prostoru, ať připravovaných, nebo realizovaných. Koncepční studii Revoluční, Muzejní oázu (satircké video) a další.
  • Získali jsme novou posilu v podobě zkušeného experta z organizace Anthropictures Michala Lehečky, který od ledna 2019 přebírá vedení watchdogového týmu. Další posilou je PRista Zdeněk Svačina. Náš bývalý týmový kolega Marek Bělor se naopak stal asistentem nového náměstka pro dopravu Adama Scheinherra.
  • V podobě veřejné výzvy Město snů jsme představili naši vizi Prahy jako udržitelného a zdravého místa pro život.
  • Videem “Neuvěříte, co blokuje dopravu v Praze” jsme podtrhli absurditu zcestných výroků některých politiků. Naše Anna Kociánová hájila pohled cyklistů v pořadu Apel televize DVTV.
  • Nově jsme začali přispívat i do nezávislého komentářového webu A2larm.cz.

V roce 2019 se chceme více soustředit na zvyšování dopadu našich aktivit, propagaci nezbytných staveb pro veřejnou dopravu a aktivní spolupráci s novou městskou reprezentací.

 

Vzdělávání

Letos jsme otestovali pilotní ročník Do školy na kole, do kterého se zapojilo 125 studentů SŠ i VŠ. Protože zájem škol byl velký a i účastníci Do práce na kole byli z tohoto kroku nadšení, budeme v příštím roce určitě pokračovat a přihlašování otevřeme většímu počtu studentů.

Našich “stánkových” aktivit (Den Země, Běh Paměti národa, Den bez aut a Evropský týden mobility) se zúčastnilo 3500 dětí.

Velká jarní cyklojízda

Kromě studentské cklojízdy jsme nezapomněli ani na tu klasickou, “Velkou jarní” (fotky, afterparty). Ze čtyř směrů dorazilo na Václavské náměstí zhruba 400 účastníků, kteří už společně pokračovali přes Nuselský most do cíle ve vršovickém vnitrobloku Petrohradská kolektiv (nikdo nezmokl!). Kromě DJ, baru a grilování tu následovala debata politiků a kandidátů nad budoucností cyklodopravy v Praze.

 

Větší akce, kterých jsme se zúčastnili

Běh Paměti národa

Holešovický slunovrat

Evropský týden mobility

Sametové posvícení – Zpověď svobodného automobilisty

Korzo Národní – Sametová kavárna

2046