29. Duben. 2019

Osm spolků znovu žádá zlepšení magistrály

Tisková zpráva spolku Auto*Mat ze dne 29. 4. 2019

PRAHA – Snahy zklidnit“ Severojižní magistrálu se objevují už desátým rokem, výsledky jsou ovšem mizivé. Osm pražských spolků proto sepsalo výzvu s požadovanými změnami a ve čtvrtek 25. 4. s nimi interpelovalo pražské zastupitele. Tyto změny přitom v drtivé většině město samo v minulosti zvažovalo realizovat, ale dosud je nebylo schopno naplnit.

Návrhy, které spolky předložily*, jsou v souladu s principy udržitelné mobility i koncepčními městotvornými dokumenty (Strategický plán hl. m. Prahy, Strategie adaptace na klimatickou změnu, Manuál tvorby veřejných prostranství apod.). Mají malý dopad na dopravní kapacitu, ale zároveň zlepšují ovzduší vymístěním kolon z těsného kontaktu se zástavbou a přinášejí zásadní pozitiva pro chodce, cyklisty a celkové bezmotorové fungování centra.

„Snažíme se zastupitelům vysvětlit, že probíhající stavební změny v okolí magistrály mohou zakonzervovat její rychlodrážní charakter v těsném kontaktu s historickým centrem na dvou místech: na Těšnově a u metra Vltavská. Právě teď je proto vhodné rychle jednat, jinak už nebude možné vytrhnout magistrálu ze spárů excesivní motorové dopravy, a to ani po dostavbě všech uvažovaných dopravních staveb, jež ji mají údajně zklidnit,” říká Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat, který výzvu inicioval. 

Tzv. humanizaci magistrály na základě studie Gehl Architects spolky požadovaly právě před rokem. V dopise devíti spolků na jaře 2018 se tehdy angažoval, ještě jako zástupce iniciativy Libeňský most nerozšiřovat – nebourat, i stávající náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Dobrou a bohužel promarněnou příležitostí pro pozitivní úpravy magistrály bylo zprovoznění tunelu Blanka. Z potřebných zásahů se ale realizovalo jen minimum –  a to i přes fakt, že město samo postupně připravilo řadu materiálů navrhujících větší či menší úpravy magistrály. Poslední pokus o humanizaci této komunikace byl odmítnut v roce 2018.

Výzvu podepsaly spolky: Anthropictures, Arnika, Auto*Mat, CCEA a Nadační fond Magistrála, Klub Za starou Prahu, Občané postižení Severojižní magistrálou, Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu a Pražské matky.

V interpelaci náměstků primátora Adama Scheinherra a Petra Hlaváčka spolky dotázaly, zda bude humanizace magistrály obnovena, a bude-li město činit kroky pro to, že výstavba u křižovatky na Vltavské a v blízkosti Masarykova nádraží zklidnění okolí magistrály neznemožní.

*Spolky navrhují zahájit přípravu těchto kroků:

1. Omezení vzniku kolon v zástavbě

  • (zásadní opatření) Světelná závora na 5. května nad Hvězdovou (pouze do centra)
  • (zásadní opatření) Světelná závora na Vychovatelně (pouze do centra)
  • Světelná závora na 5. května u Jižní spojky (pouze do centra)
  • Odstranění 70 km/h rychlosti mezi Muzeem a Hlávkovým mostem
  • Úprava orientačního značení navádějící na Městský okruh

2. Rychlá opatření zlepšující podmínky pro chodce

  • (zásadní opatření) Přechod / přejezd pro cyklisty na nám. Hrdinů
  • (zásadní opatření) Přechody na ul. Boženy Němcové
  • (zásadní opatření) Doplnění přechodu za křižovatkou Sokolská – Rumunská (jih)
  • (zásadní opatření) Vnitřní přechody na náměstí IPP (bez změny řazení)
  • (zásadní opatření) Přechod přes Žitnou u Sokolské
  • (zásadní opatření) Přechod před Operou
  • (připravované opatření) Přechody na křižovatce nad Muzeem na obou ramenech křižovatky
  • Přechod Viktorinova – Lounských
  • Přechod u metra Vyšehrad (jih náměstí)
  • Doplnění bezmotorových vazeb na křižovatce Bulhar
  • Doplnění přechodů a další nestavební úpravy na MÚK Vltavská

3. (zásadní opatření) Doplnění parteru magistrály na přemostění Masarykova nádraží

4. (zásadní opatření) Zúrovnění křižovatky Vltavská

5. Cykloopatření

  • Zobousměrnění dolní Davídkovy pro cyklisty
  • Cyklopruhy mezi Vltavskou a Hvězdovou

Podrobnosti ke každému opatření najdete v tomto PDF.

 

Světelná závora na Pankráci. Zdroj: IPR, 2014

 

Přechod přes magistrálu na náměstí Hrdinů. Zdroj: IPR 2014

 

Přechod před budovou Opery (v kroužku). Zdroj: IPR, 2014

 

2046