24. Duben. 2019

Velká jarní cyklojízda projede v sobotu Prahou a upozorní na problematická místa

Tradiční svátek pravidelných i příležitostných cyklistů se blíží. Už v sobotu 27. dubna projedou Prahou čtyři ramena cyklojízdy, která se potkají na nám. Jana Palacha a společně dojedou do Karlína na afterparty.

Cyklojízda předznamená 9. ročník květnové výzvy Do práce na kole, která nese podtitul Homo cykliens.Odkazujeme k novému druhu člověka, člověku z doby šlapací. Nezáleží, jestli jezdíte na horském kole, na silničce nebo na nákup na kole po babičce. Kolo je radost, kolo je svoboda. Kolo nás spojuje. A cyklojízda je oslava jara, pohybu a pospolitosti,“ říká Petra Melingerová ze spolku Auto*Mat, který už řadu let Velkou jarní cyklojízdu organizuje.

Přesto ale pro pražské cyklisty a cyklistky není vše tak růžové. Právě to reflektuje i výběr trasy Velké jarn cyklojízdy. Trasa se dotýká hlavních dopravních témat vnitřního města. Vede po Smetanově nábřeží, kde je dlouhodobě potřeba bezpečný cyklistický průjezd přes centrum. Projíždíme po Severojižní magistrále, kde město už dlouho odkládá úpravy zlepšující alespoň podmínky pro pěší, přes křižovatku Vltavská, kde by bylo žádoucí zúrovnění. Dotýkáme se také ulice V Holešovičkách a projíždíme i koridorem Městského okruhu v Libni, kde je připravovanou podobu možné výrazně zlepšit. Konečně, končíme v Karlíně, kde se stále vede spor o zrušené cykloobousměrky,“ doplňuje Vratislav Filler z Auto*Matu, který trasu připravoval.

Podrobný rozpis trasy jednotlivých ramen i závěrečné společné jízdy najdete na https://mapa.prahounakole.cz/.

Na afterparty v Karlíně po skončení společné jízdy čeká účastníky DJ Jakobeen, grilování a hry pro děti i dospělé. Program je připraven do devíti hodin.

Do výzvy Do práce na kole 2019 se registrovalo téměř 18 000 účastníků z 45 měst z celé republiky, více než 5 000 také z Prahy. Anonymizovaná data z jejich cest na kole, pěšky či poklusem pak letos pomohou identifikovat místa, kde je velmi četný pohyb bez motoru, ale problematická infrastruktura. Analýzy vznikají z porovnání dat Do práce na kole a mapových podkladů jednotlivých měst.

Přílohy:

Orientační rozvrh tras

Jihovýchodní rameno (Háje): Jede se po cyklotrase A22. Háje 13:30, Opatov: 13:35, Chodov 13:45, Vídeňská 14:00, Braník 14:30.

Jihozápadní rameno (Jihozápadní město): Jede se po cyklostezkách a značené cyklotrase A12. 13:30 Jihozápadní město, 13:45 Asuán (hráz), 14:10 Hlubočepy (Hlubočepská – Kosořská), 14:30 Braník. Ulice Hlubočepská (14:10).

Severovýchodní rameno (Horní Počernice): Jede se po cyklotrase A26 a A2, převážně mimo provoz. O zvláštní užívání žádáme v úseku v centru Prahy. 14:00 Horní Počernice (Chvalská tvrz), 14:15 Černý Most, 14:20 Rajská Zahrada, 14:30 Starý Hloubětín, 14:45 Vysočany – Rokytka, 15:05 Elsnicovo nám., 15:15 Přístav 18600 Karlín (stezka nad), 15:30 nám. Jana Palacha.

Severozápadní rameno (Řepy): Jede se po cyklotrasách a vedlejšími ulicemi. 14:15 Sídliště Řepy (smyčka tram.), 14:35 Vypich, 14:45 Veleslavín, 15:00 staré Dejvice, 15:15 Písecká brána., 15:30 nám. Jana Palacha.

Společná jízda (nám. Jana Palacha 16:00 – Přístav 18 600, 17:30)

PRAVIDLA PRO ÚČASTNÍKY

  • Mějte na kole povinnou výbavu (odrazky, pro návrat večer s sebou mějte světla), dětem dejte přilbu.

  • Cyklojízdy se bohužel nelze účastnit na in-line bruslích, skateboardech a longboardech a obecně všech vozítkách která nejsou  považována za jízdní kolo (podmínka policie, jejíž nedodržení ohrožuje další ročníky cyklojízd). Koloběžky s povinnou výbavou a elektrokola, která mohou jezdit po pozemních komunikacích, jsou v pořádku.

  • Rodičům s dětmi doporučujeme zařadit se do popředí cyklojízdy, kde peloton jede nejpomaleji a  nejklidněji, a v případě ztráty tempa je zde rezerva pro pomalejší jízdu.

  • Nejezdíme po chodníku, nepředjíždíme stojící jízdu.

  • Nepředjíždíme čelo cyklojízdy ani se necouráme za jejím koncem.

  • Když se před vámi peloton trhá, dojeďte mezeru, jinak hrozí, že ji zaberou auta.

  • Nezastavujeme na semaforech, neurčí-li pořadatelé jinak (pozn. netýká se organizovaných ramen příjezdu na jízdu v rozsahu od jihu po Braník a od severu po Výstaviště a Karlín. Zde sledujte pokyny špuntařů a není-li křižovatka zajištěna organizátory, na červenou do ní rozhodně nevjíždějte!).

  • Posloucháme pokyny policie a pořadatelů – špuntařů (dobrovolníci v reflexních vestách).

  • Chcete-li, můžete špuntařům pomoci a převzít po nich menší křižovatku. Nebo je na velkých křižovatkách posílit.

  • Cyklojízdy se nezúčastňujte, jste-li pod vlivem alkoholu. Ten prosím odložte až na afterparty. Neprovokujte prosím stojící řidiče ani policii pitím nealka z alko-obalů. Díky! Přítomná policie může provádět namátkové kontroly na alkohol.

  • Chováme se slušně – cyklojízda nejede proti automobilům. Je pozitivní podporou využití kol a snahy o příjemnější město.

  • Jsme ohleduplní, vzájemně si pomáháme a aktivně řešíme možné problémy.

Informace pro motoristy – objízdné trasy:

* Mezi cca 16:00 a 16:30 doporučujeme pro vjezd do centra použít pravobřežní komunikaci a Mánesův most.

* Mezi cca 16:15 a 16:45 doporučujeme neprojíždět po Hlávkově mostě severním směrem. Zdržení zde může dosáhnout řádově 20 minut. Objížďka je možná přes Rohanské nábřeží a Libeňský most.

* Mezi cca 16:30 a 17:00 doporučujeme objíždět Trojský most severním směrem po mostě Barikádníků.

* Mezi cca 16:30 a 17:15 doporučujeme vyhnout se zcela průjezdu tunelem Blanka východním směrem. Pro dálkové cesty doporučujeme objížďku po Jižní spojce, pro cesty po Praze zvolit mezi Letnou a Libní povrchové komunikace.

* Mezi cca 17:00 a 17:30 doporučujeme objet Rohanské nábřeží směrem do centra, nejlépe přes Vysočanské náměstí a Koněvovou ulicí.

2046